Thuiskijker profiteert van strijd om VOD-abonnees

Columns
donderdag, 14 januari 2016 om 16:42
vod
Je kunt het je bijna niet meer voorstellen, maar vroeger moest je naar de bioscoop om een nieuwe film te kunnen kijken. En had je hem gemist? Dan zat er niets anders op dan wachten tot de film op video werd uitgebracht of eindelijk eens op tv werd uitgezonden.
Met de komst van Video On Demand (VOD) diensten en gratis (illegale) downloadprogramma’s – zoals bijvoorbeeld Popcorn Time – ligt die tijd alweer enige jaren achter ons. Film kijken is iets geworden wat je prima vanuit je luie stoel kunt doen. Film kijken doe je wanneer het jou uitkomt en waar het jou uitkomt. En naar wat je kijkt, beslis je natuurlijk al helemaal zelf!
vod
Een nieuwe markt
Voor veel mensen is dit uiteraard een ideale situatie. Dankzij verschillende verschuivingen op de tv- en filmmarkt zijn we bovendien alleen maar meer gaan profiteren van online content die te allen tijde beschikbaar is. Zo is in de afgelopen jaren het aantal aanbieders van VOD diensten aanzienlijk toegenomen, maar ook andere partijen – zoals KPN en Vodafone – richten zich op deze markt met hun ‘alles-in-één’-pakketten.
Video On Demand is dus hot. Niet alleen voor de consument, maar ook voor de aanbieders. Met acties, mooie aanbiedingen en interessante abonnement proberen zij een plekje op deze markt te veroveren. Dat gaat niet altijd zonder slag of stoot: afgelopen december kondigde Vodafone nog aan dat zij concurrent KPN aanklaagt vanwege ernstig misbruik van hun machtspositie op de Nederlandse markt en anti-competitief gedrag. KPN zou de introductie van Vodafone Thuis – het alles-in-één-pakket van de Britse telecommaatschappij – met drie jaar hebben vertraagd. Dit was precies op het moment dat de strijd om de thuiskijker losbarstte: in die periode stapten meer dan 100.000 huishoudens per kwartaal over op een alles-in-één-dienst.
Quad-play als nieuwste trend
Toch is het maar de vraag of een alles-in-één-pakket echt de kip met de gouden eieren is voor de aanbieders. Deze quad-play-aanbiedingen (de combinatie van vaste telefonie, vast internet, tv en mobiele diensten) zijn minder populair dan aanvankelijk werd verwacht. Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat 71% van de Nederlanders geen belangstelling heeft voor het afnemen van een quad-play pakket. Het behouden van keuzevrijheid speelt hierbij de belangrijkste rol.
Vooralsnog lijkt het er dus op dat de consument de lachende derde is: er is volop keuze uit aanbiedingen en leveranciers en in hun strijd om de klant, wordt de hoeveelheid content alleen maar opgeschroefd. Een goede ontwikkeling voor de fervente thuiskijker!

Delen met