Accused at 17 - dvd recensie

Dvd & blu-ray
zondag, 31 oktober 2010 om 20:24
accused at 17 3
Als Bianca's vriendje vreemdgaat met de schoolslet Dory, besluit ze samen met haar vriendinnen wraak te nemen. Ze lokken Dory naar een afgelegen plek om haar alleen de weg naar huis te laten vinden, maar dat loopt behoorlijk uit de hand.
Accused at 17 gaat, de titel zegt het al, over een pubermeisje dat ten onrechte beschuldigd wordt van moord. De 17-jarige Bianca (Nicole Gale Anderson) heeft vorig jaar haar vader verloren en amper een jaar verder, komt haar moeder (Cynthia Gibb) op de proppen met een nieuwe vriend Trevor, die denkt de plaats van Bianca’s vader in te kunnen nemen. Als Bianca verplicht aanwezig moet zijn bij een etentje dat Trevor met de beste bedoelingen voor haar verjaardag heeft georganiseerd, mist ze tot haar grote ergernis een van de gaafste feestjes van het jaar. De volgende dag verneemt Bianca van haar vriendinnen dat haar vriendje Chad (Reiley McClendon) heeft gerommeld met de schoolslet Dory (Lindsay Taylor). Ondergesneeuwd door alle emoties bedenken Bianca en haar vriendinnen Fallyn (Janet Montgomery) en Sarah (Stella Maeve) een plan om Dory een lesje te leren. Ze lokken haar naar een afgelegen plek in de bergen met de bedoeling haar alleen de weg terug naar huis te laten vinden. Als Dory de volgende dag niet op school komt, wordt al snel duidelijk dat ze op gruwelijke wijze om het leven is gebracht. Bianca is er zeker van dat Dory nog in leven was toen zij de afgelegen plek verliet, maar met een motief en een wankel alibi wordt ze door de politie als hoofdverdachte aangeduid.
Woensdagavond
Veel van de films die uitkomen verschijnen niet in bioscopen. Daarvoor kunnen verschillende redenen zijn zoals: de film spreekt een beperkte doelgroep aan, de film is te controversieel, of de film is gewoon abominabel. In het laatste geval zal de film enkel voor de rental en retail worden uitgebracht waarna deze zal belanden in de 'twee voor vijf euro' bakken. Accused at 17 is zo’n film. De regisseur is niet bepaald noemenswaardig en uitgerangeerde acteurs of wannabe tienersterretjes bezetten de rollen in deze film. De tagline 'My daughter is innocent' die op de dvd-hoes staat, doet al het ergste vermoeden. Een aantal jaren terug had je op RTL4, na Goede Tijden Slechte Tijden , de woensdagavond film met 'waargebeurde' verhalen, daar zou deze film totaal niet misplaatst zijn.
accused at 17 1
Mickey Mouse
Onder het motto, beoordeel een boek niet om zijn kaft, is het nog wel zo netjes om degelijk te onderbouwen waarom Accused at 17 jullie oogopslag zelfs niet waard is. Wat direct opvalt is de slechte kwaliteit van de film. Het menu ziet er goedkoop uit en de hele film is gefilmd met goedkope digitale camera’s. Alhoewel de camerastandpunten niet ergerlijk zijn, ziet het er allemaal niet bepaald professioneel uit.
De jonge actrices in de film lijken soms even vergeten te zijn dat ze staan te acteren in een thriller in plaats van de Mickey Mouse Club want de dialogen komen er nogal geprogrammeerd uit, het lijkt een letterlijke weergave van een script. Op de momenten dat emoties van de actrices gevraagd worden, gaat het helemaal mis. Vooral wanneer Dory vermoord wordt, waan ik mezelf bijna in een buurttheater waar een amateurgezelschap een zelfgeschreven stuk speelt. De amateuristische vonken spatten er overdreven vanaf. Door de slechte inleving in de rollen is het onmogelijk om ook maar enige sympathie op te brengen voor de karakters, en dat is toch wel een essentieel element van film.
Perspectief
Accused at 17 behoort een thriller te zijn, maar de film is gewoonweg niet spannend. De clou is voor de kijker na een kwartier al zo klaar als een klontje en het is dan ook een kwestie van de verdere rit uitzitten zonder daarna geboeid te worden door het verhaal. Het lijkt er op dat de regisseur zich ook bewust was van deze tekortkoming waardoor geprobeerd is het perspectief wat meer neer te leggen bij de moeder Jacqui, alhoewel dit perspectief natuurlijk een primaire voorwaarde is van de ware woensdagavond film, is dat geen verkeerde keuze geweest. De acteerprestaties van Cynthia Gibb die deze rol speelt, zijn gelukkig van een iets hoger niveau. De vanzelfsprekende zorgen van een moeder geven deze film een beetje meer diepgang. Dat betekent niet dat het meteen een goede film wordt, het is een verhaallijn die de kijker meer weet vast te houden omdat er een beroep wordt gedaan op reële emoties.
Extra’s:
Deze dvd bevat slechts enkele trailers.
is bij voorbaat al verdoemd tot de 'twee voor vijf euro' bakken bij Blokker of de Voordeelmarkt. De slechte kwaliteit van de film plus de amateuristische acteerprestaties maken het geheel niet eens een oogopslag waard. Het verhaal zou spannend moeten zijn, maar dat is het totaal niet. De regisseur heeft dit geprobeerd op te lossen door het perspectief wat te verschuiven naar het karakter van de moeder. Dit geeft de film wel iets meer diepgang maar is zeker niet voldoende om de kijker voor deze film diep in de buidel te laten tasten.
gelester
halfster
grijsster