Reflections - dvd recensie

Dvd & blu-ray
zaterdag, 18 juli 2009 om 19:00
reflections cover
Tijdens het onderzoek naar een seriemoordenaar wordt agent Brindle geassisteerd door de broer van de dader. Gedurende het onderzoek wordt steeds meer duidelijk over het dramatische verleden van de moordenaar; een klopjacht volgt….
Pygmalion
Tom Brindle, gespeeld door Golden Globe- en Oscarwinnaar Timothy Hutton, krijgt in deze thriller te maken met een seriemoordenaar. Het lugubere aan deze psychopaat is dat hij mooie vrouwen vermoordt, wast, verzorgt en daarna op een opvallende plek in huis achterlaat, gekleed in een rode avondjurk. In de Griekse mythologie komt een prins Pygmalion voor, die als liefhebberij beeldhouwde en zo zijn perfecte vrouw maakte. De seriemoordenaar waar Brindle het tegen op moet nemen, wordt daarom Pygmalion genoemd. Gedurende de film wordt de echte naam van deze serial killer bekend, Roberto. Deze rol wordt gespeeld door Miguel Ángel Silvestre.

Reflections
DNA

Op de plaats van de eerste moord worden vingerafdrukken en haren gevonden, waarmee het DNA van de dader al snel bepaald wordt. Marco Soler (wederom Miguel Ángel Silvestre), de eigenaar van dit DNA, is echter in het bezit van een waterdicht alibi. Ten tijde van de laatste moord zat hij namelijk in de cel wegens agressief gedrag tegen een vrouwelijke meerdere. Op basis van het DNA van Marco wordt een profielschets gemaakt van de daadwerkelijke moordenaar. Tijdens dit proces wordt ontdekt dat Marco en Pygmalion beiden afkomstig zijn uit een IVF kliniek. Aangezien ze gefabriceerd zijn uit hetzelfde eitje, zijn Marco en de moordenaar dus tweelingbroers! Marco wordt vanaf dat moment door Brindle gebruikt in zijn zoektocht naar de moordenaar.
Zoektocht
Gedurende de film komt Brindle de moordenaar steeds dichter op de hielen te zitten. Hij achterhaalt een deel van de wazige geschiedenis van Pygmalion en zijn moeder en ontrafelt zo het geheim beetje bij beetje. Toch vallen er nog steeds doden. Marco gaat vanaf het moment dat hij weet dat hij een tweelingbroer heeft, op zoek naar zichzelf en probeert Brindle te helpen waar hij kan. De uiteindelijke confrontatie tussen de broers kan natuurlijk niet uitblijven. De ontwikkelingen die hierna plaatsvinden zijn niet te voorzien en schokken agent Brindle enorm!

Reflections, Timothy Hutton

Acteurs

Timothy Hutton speelt in Reflections de rol van agent Tom Brindle. Voor een acteur als Hutton is deze film waarschijnlijk geen project dat hij bovenaan zijn CV zal vermelden. De gedachte dat Hutton behoefte had aan een paar weken vertoeven op enkele zonnige locaties, waarbij hij tussendoor ook nog even moest acteren, dringt zich meerdere malen op. Miguel Ángel Silvestre zet een overtuigende rol neer als Marco. Toch ontstijgt ook hij de middelmaat niet. Dit zit hem meer in de verhaallijn en regie, dan in zijn acteerprestaties. Het gegeven dat hij ook de rol van Pygmalion (tweelingbroer en seriemoordenaar) speelt, doet hier helaas niets aan af. De regie van Bryan Goeres is af en toe rommelig en soms zelfs niet ter zake doende. Sommige verhaallijnen worden uitgezet en totaal niet uitgewerkt, terwijl andere plots in de film soms een beetje te gezocht en onwerkelijk zijn. Ook het camerawerk in bepaalde scènes oogt een beetje goedkoop.

Reflections
Regisseur Bryan Goeres werkt in zijn films vaak met mooie, aantrekkelijke acteurs. Hierdoor is de geloofwaardigheid van sommige acteurs ver te zoeken. De film kijkt op zich best lekker weg, maar blijft niet ‘hangen’. Het einde van de film is aardig bedacht, maar zag de geoefende filmkijker al van mijlenver aankomen. Toch is deze film een leuke poging om een Europese thriller te maken. De nadruk ligt hierbij helaas vooral op het woord ‘poging’.
Deze dvd bevat alleen een trailer van de film.
halfster
grijsster