The Postman Always Rings Twice - dvd recensie

Dvd & blu-ray
dinsdag, 17 februari 2009 om 10:25
51
Een verhaal over liefde, verraad en moord waarin het allemaal draait om de liefde tussen Cora en Frank. Een liefde die brandde als een vuur dat vooral vernietigde en wegnam.

The Postman Always Rings Twice
The Postman Always Rings Twice
(uit 1946) vertelt het verhaal van de liefde tussen Cora en Frank. Hij: een zwerver die op een willekeurige dag aan komt waaien. Zij: een blonde schone die getrouwd is met een oude man om zo aan de aandacht van andere mannen te kunnen ontsnappen. Frank komt al liftend aan bij een klein wegrestaurantje, gerund door Nick en Cora. Omdat ze op zoek zijn naar personeel blijft Frank daar en werkt hij voor hen. Al snel ontwikkelt zich een wederzijdse aantrekkingskracht tussen Cora en Frank. Een tijd lang houden ze er een affaire op na, achter de rug van Cora’s man. De passie tussen de twee krijgt al snel in een destructief karakter, wanneer Cora en Frank een plan bedenken om Nick te vermoorden. Uiteindelijk moet Nick eraan geloven en slagen Cora en Frank dus in hun opzet om hem te doden.
Na de succesvolle moord op Nick slaat het verhaal drastisch om, naar een rechtszaak-film. Wanneer Cora alleen dreigt op te draaien voor de beraamde moord op haar man, lopen de spanningen hoog op tussen haar en Frank, maar de jurist biedt uitkomst. Frank en Cora komen met de schrik vrij en pakken hun leven samen weer op. Het restaurantje vaart goed onder de bekendheid van de twee uitbaters en hun liefde bloeit ook weer op. Met alle gevolgen van dien.
Uitdagend
The Postman is een klassieker. Eentje om door een ring te halen, zelfs nu na vele decenia. De chemie tussen Turner en Garfield spat in zwart-wit van het doek. De film heeft dan ook een hoge nostalgische waarde. De manier waarop in deze periode films gemaakt werden, lijkt deze tijd natuurlijk vrij bescheiden en conservatief. Maar toch weet deze film te boeien. Voor zijn tijd was deze film ook bijzonder riskant te noemen. Een verhaal rond overspel, bedrog, verraad en vurige passie, aangevuld met een aantal scènes waar de hoofdrolspelers in badpak te bewonderen zijn. Voor hedendaagse begrippen vrij tam allemaal, maar voor de jaren veertig was het op het randje van bedorven schunnigheid.
Bonusmateriaal
Naast de hoofdfilm zijn er een aantal interessante extra’s te vinden op deze dvd. Naast een korte inleiding op de film van Richard Jewell, een aantal foto’s van achter de schermen en een bioscooptrailer, is er ook nog een bijzondere documentaire te bekijken. Ingesproken door de dochter van Garfield, vertelt deze het levensverhaal van de rebelse acteur. Deze documentaire is een bijzondere extra. Bijzonder ook omdat hij niet op de hoes van de dvd staat aangekondigd. Een ware 'vondst' dus. Het zorgt er voor dat deze dvd zeker zijn geld waard is.
The Postman Always Rings Twice is zo’n klassieke film die een filmliefhebber toch op z’n minst een keer gezien dient te hebben. Een verhaal vol passie, liefde en bedrog houdt je aan de buis gekleefd. De chemie tussen de hoofdrolspelers is onmiskenbaar en geeft hun beiden rollen een bijzondere glans. Dat naast de hoofdfilm ook nog een gedetailleerde biografische film te vinden is, maakt deze uitgave helemaal af. Een waar pareltje uit de geschiedenis van de Hollywoodfilm.
gelester
gelester
gelester