Waar andere films grenzen hebben, heeft The Tournament slechts één regel; moorden of vermoord worden.
Woon je in een rustig stadje dat plotseling vierentwintig uur lang wordt geteisterd door ontploffingen, rondvliegende lichaamsdelen, overtollig bloedvergieten en onopgeloste moordzaken.... geloof dan niet dat dit toeval is, dit is slechts hoe de machteloze politie het wil doen lijken. Het is wel een Picasso die je krijgt als je de dertig meest beruchte huurmoordenaars van de wereld in één klein Engels dorpje verzamelt en hen voor een geldbedrag waar zelfs Bill Gates voor uit zijn bed zou komen, laat vechten tegen elkaar. Is jouw stadje plotseling een modern 'wild west' waar een simpele revolver plaats heeft gemaakt voor een bazooka, dan ben je getuige van The Tournament.
Pakkende geweldsporno
De film begint met een krakerig beeld, ondersteund door de stem van een enthousiaste nieuwslezer. Ziekenauto's en brandweerlieden rijden af en aan en de wereld lijkt in brand te staan. Al snel kom je er achter wat er daadwerkelijk aan de hand is als je een grote bebloede neger met een shotgun door een slachthuis ziet sluipen. De muren zitten overdreven onder het bloed, het lijkt alsof een verstrooide impressionist bezig is geweest van de witte tegels een rood meesterwerk te maken. Ondanks dit overdrevene is het begin pakkend en nodigt het uit tot verder kijken. De rest van de film is eigenlijk één grote climax; actiescène op actiescène, het lijkt niet te kunnen stoppen. De film Crank is vaak omschreven als geweldsporno maar de mensen die dat roepen, hebben deze film blijkbaar nog niet gezien, Crank is een watje vergeleken bij The Tournament .
De film begint met een krakerig beeld, ondersteund door de stem van een enthousiaste nieuwslezer. Ziekenauto's en brandweerlieden rijden af en aan en de wereld lijkt in brand te staan. Al snel kom je er achter wat er daadwerkelijk aan de hand is als je een grote bebloede neger met een shotgun door een slachthuis ziet sluipen. De muren zitten overdreven onder het bloed, het lijkt alsof een verstrooide impressionist bezig is geweest van de witte tegels een rood meesterwerk te maken. Ondanks dit overdrevene is het begin pakkend en nodigt het uit tot verder kijken. De rest van de film is eigenlijk één grote climax; actiescène op actiescène, het lijkt niet te kunnen stoppen. De film Crank is vaak omschreven als geweldsporno maar de mensen die dat roepen, hebben deze film blijkbaar nog niet gezien, Crank is een watje vergeleken bij The Tournament .
Verhaal
Het gebeurt zelden dat in dergelijke films een goed verhaal zit. De actie overheerst alles en aan een verhaallijn is geen tijd besteed. In The Tournament komen we naast keiharde actie en een slappe hoofdlijn echter ook een goed, achterliggend, verhaal tegen hetgeen de film sterker maakt. Het clichégezelschap, bestaande uit onder andere een Russische krav-maga expert, een lenige Aziatische martial-artist, een sterke neger en een gestoorde gangster, wordt per ongeluk aangevuld door een nietsvermoedende priester (Robert Carlyle). Vanaf dat moment spelen de emoties hoog op en komen we erachter dat de huurmoordenaars meer gemeen hebben dan alleen hun voorliefde voor dodelijk speelgoed. Waar het op neer komt is dit; een goed verhaal binnen een onnozel verhaal.
Het gebeurt zelden dat in dergelijke films een goed verhaal zit. De actie overheerst alles en aan een verhaallijn is geen tijd besteed. In The Tournament komen we naast keiharde actie en een slappe hoofdlijn echter ook een goed, achterliggend, verhaal tegen hetgeen de film sterker maakt. Het clichégezelschap, bestaande uit onder andere een Russische krav-maga expert, een lenige Aziatische martial-artist, een sterke neger en een gestoorde gangster, wordt per ongeluk aangevuld door een nietsvermoedende priester (Robert Carlyle). Vanaf dat moment spelen de emoties hoog op en komen we erachter dat de huurmoordenaars meer gemeen hebben dan alleen hun voorliefde voor dodelijk speelgoed. Waar het op neer komt is dit; een goed verhaal binnen een onnozel verhaal.
Bloed op de lens
De vechtscènes zijn goed doordacht en komen daardoor duidelijk over. Mede door het puike camerawerk blijven de actiestukken, hoe ADHD ze ook zijn, duidelijk te volgen. Doordat de gevechten goed te volgen zijn, wordt je meer en meer in de actie gezogen. De cameraman lijkt er zo dicht op te staan dat het een wonder is dat er geen opspattend bloed op de lens komt. Misschien had dit juist wel gemogen in de meest bloederige film die ik in tijden heb gezien.
De vechtscènes zijn goed doordacht en komen daardoor duidelijk over. Mede door het puike camerawerk blijven de actiestukken, hoe ADHD ze ook zijn, duidelijk te volgen. Doordat de gevechten goed te volgen zijn, wordt je meer en meer in de actie gezogen. De cameraman lijkt er zo dicht op te staan dat het een wonder is dat er geen opspattend bloed op de lens komt. Misschien had dit juist wel gemogen in de meest bloederige film die ik in tijden heb gezien.
Extra's
Deze dvd bevat geen extra's.
Deze dvd bevat geen extra's.
Een goede cast in een film van Scott Mann, daarmee zijn eerste film van formaat. Voor de liefhebbers van romantiek en diepgaande gesprekken is deze film geen aanrader. Voor de liefhebbers van bloed en Steven Seagal is deze film een must! De actiescènes en de gruwelijkheden trekken het gemiddelde van erg omhoog. Het ziet er gewoon goed uit voor een overdreven massaslachting tussen dertig beroemde huurmoordenaars!