Een korte beschrijving van een scène; een vrouw wordt gedood, wordt omgebouwd tot stoel en komt weer tot leven in een undergroundclub vol met gemuteerd vrouwelijk ‘schoon’. Wanneer het publiek wild raakt, plast deze ‘stoelvrouw’ mutant over de menigte heen! Vreemd, heel vreemd. En dit is nog één van de ontelbare uitzinnige scènes die Tokyo Gore Police de kijker biedt.
Vooruit, nog een ander lekker momentje. Tijdens een ritje fellatio wordt de piemel van de arme man eraf gebeten om in een scène erna tien keer zo groot weer te verschijnen waarna hij tevens handig te gebruiken is als mitrailleur. Ben je nog steeds aan het lezen, dan ben je waarschijnlijk de juiste sicko die deze film moet ervaren.
Tokyo Gore Police
Tokyo in de nabije toekomst. De politie is hier compleet geprivatiseerd en draait overuren met het uitbannen van genetisch gemanipuleerde mutanten die al moordend de straten onveilig maken. Ruka (Eihi Shiina), een hooggeplaatste politieofficier met speciale “handhavingsvaardigheden”, heeft zelf ook een duister verleden. Ze maakt als een bloedhond jacht op een mutant die ‘Ingenieur’ wordt genoemd, om zo haar einddoel te bereiken; het vernietigen van de mysterieuze ‘Key Man’.
Comicbook gehalte
Dit is zogezegd het ‘verhaal’, maar wees gerust, je zult er bij de eerste kijkpoging niks van merken. Scènes worden soms zo bizar dat elke poging tot een beetje plot eigenlijk overbodig is. De bovengenoemde scènes zijn echter maar een klein tipje van de sluier. Tokyo Gore Police is een groot wansmakelijk gedrocht, maar wat voor eentje!
De film komt erg bloederig op gang, maar doet eigenlijk nog vrij gewoontjes aan met wat erop volgt. Hoewel hij enerzijds erg ranzig is, wordt alles wel met een extreem comicbook gehalte gebracht, a lá Takashi Miike’s Ichi The Killer of Ryûhei Kitamura’s Versus . Het bloed spuit hier vooral de tuinslang uit. Hierdoor blijft het op een bepaalde manier toch nog lichtverteerbaar.
Briljant en inventief
Ondanks dat de film overduidelijk low-budget is, zijn de makers bij veel scènes ontzettend inventief en bij vlagen zelfs briljant. Zo bevat de film een aantal commercials, net zoals bij Gen Sekiguchi’s Survive Style 5+ , die gezien moeten worden om ze te geloven. Zo is er onder meer een commercial te zien met anti harakiri (zelfmoord) boodschap. Ook is er nog een reclamefilmpje over polsmesjes met een smaakje! Zelfs de Nintendo’s Wii komt voorbij waarbij de controller in een mes of zwaard wordt veranderd en zo mensen op het scherm doodgestoken kunnen worden.
Een andere briljante zet is een scène waarin in eerste instantie een vrouw door auto’s gevierendeeld lijkt te worden, het beeld verandert dan ineens in een splitscreen met vier shots. Het zijn zulke elementen die de film boven zijn goedkope bronmateriaal doen uitstijgen.
Wansmakelijk met een dubbele hoofdletter
De film doet erg zijn best om voor elke liefhebber zeker wel honderd andere mensen af te schrikken. Zo is er een scène in een undergroundclub waarin vermoorde vrouwen als mismaakte mutanten weer tot leven komen. Dit bereikt een bizar hoogtepunt met de eerder vermelde vrouwelijke stoel mutant. De film heeft hier en daar ook zeker een cyperpunk sfeer en lijkt soms alsof kunstenaar H.R. Giger het werk van horrorauteur H.P. Lovecraft heeft proberen te visualiseren.
Maatschappijkritisch
Net als Ichi The Killer , lijkt de film ook een satirische blik te werpen op de huidige Japanse maatschappij. Zoals met de toevoeging van de hilarische commercials. Hoewel deze momenten zeker sterk zijn, is de som der delen misschien wat minder sterk. Het meesterwerk dat Ichi The Killer is, wordt hier ook zeker niet geëvenaard. Tokyo Gore Police is echter van een totaal andere mentaliteit, waardoor een vergelijking ook niet helemaal eerlijk is.
Eihi Shiina
Liefhebbers van Ichi The Killer zullen ongetwijfeld ook naar Miike’s Audition gekeken hebben. Zij zullen in hoofdrolspeelster Eihi Shiina Audion ’s naaldenfetisjist Asami Yamazaki herkennen, die daar een blijvende indruk achterliet met haar psychopathische vertolking. Extreem geweld bevalt haar blijkbaar erg goed!
Noboru Iguchi
Special effects maker en regisseur Iguchi is zeker goed bezig met zichzelf te bewijzen als Japan’s nieuwe ‘splattermeister'. In de inmiddels ook op dvd verschenen The Machine Girl was deze man ook verantwoordelijk voor de special effects, een film die hetzelfde pad bewandelde van extreem en uitzinnig comicbook geweld.
: De dvd bevat alleen een trailer van hun andere productie, , en een (ranzige) slideshow.
Conclusie
Een instant cultklassieker die geplaatst kan worden in het rijtje van Sam Raimi’s Evil Dead , Peter Jacksons Braindead en Takashi Miike’s Ichi The Killer . Het lage budget werkt hier goed om de goedkope comicbook sfeer te visualiseren en het ‘splatter’ genre naar nieuwe ongekende hoogte brengt. Om de film over de top te noemen is hetzelfde als zeggen dat Truman Capote lichtelijk homoseksueel was. We zijn echter wel erg benieuwd wat de makers met een groter budget en beter script weten te produceren. Deze film zit in ieder geval vol inventieve ideeën, goed voor wel tien horrorfilms, en is bij vlagen een briljante freakshow.
Zoals op de voorkant van het hoesje van de dvd staat: “Strap yourself in because things are about to get very, very bloody and very, very strange.” Dit is hier zeker geen goedkoop verkooptrucje; het is precies wat je kunt verwachten. Een aanrader voor genrefans, de rest doet zichzelf een genoegen door deze film in de schappen te laten liggen!
Te koop vanaf 4 mei 2009.