Frank Martin is terug om met behulp van zijn regels weer succesvol een pakketje te bezorgen.
Wie de Transporter films een beetje kent, weet dat Frank Martin altijd werkt met een aantal regels. Namelijk, verander nooit een deal, vraag nooit naar namen en als laatste, wat je ook doet, open nooit het pakje. In dit derde deel lijkt hij echter zijn eigen regels compleet niet serieus te nemen. Hij lapt ze namelijk behoorlijk aan zijn laars.
We beginnen dit derde deel op een groot schip waar twee stoute bemanningsleden even willen proeven van de drank die ze denken te vervoeren. Dat blijkt echter een zwaar giftig afval te zijn. Het onschuldige proeven van de drank wordt de dood van deze heren. De kapitein van het schip, die dan weer wel weet wat voor lading hij vervoert, vind deze twee heren en kiepert ze overboord om van het bewijsmateriaal verlost te zijn. In de tussentijd zien we Malcolm Manville die aankomt bij een controlepost van de politie, als de politieagent aan hem vraagt om zich samen met de dame die hij vervoert te melden voor een standaard controle, slaat hij op de vlucht.
Frank die een dagje is wezen vissen samen met Inspecteur Taroni, waarbij hij overigens geen geluk heeft en dus niets vangt, valt thuis bij een visprogramma in slaap. Hij wordt echter wakker gemaakt door het geluid van gierende banden die steeds dichterbij komen. De auto boort zich dwars door de muur heen met Malcolm achter het stuur. Frank herkent hem en we krijgen een flashback. Het blijkt de man te zijn die Frank aan een mogelijke opdrachtgever had voorgesteld toen hij zelf de klus weigerde. Daar moest hij echter wel behoorlijk overtuigend voor zijn, want de opdrachtgever had weinig zin om een nee te accepteren. Toch vervelend als een klus die je weigert zich toch nog in je huis boort. Frank heeft nog niet direct door wat er aan de hand is, maar daar komt hij snel genoeg achter.
Olivier Megaton
Deze derde film in de reeks is geregisseerd door Olivier Megaton (niet te verwarren met een geheel andere film) en hij heeft de ondankbare taak om het derde deel tot een succes proberen te maken. Geen probleem moet Megaton gedacht hebben en hij gaat in ieder geval weer terug naar de roots van Transporter. Gewoon een coole vent in een stoere wagen die goed kan vechten. Helaas rammelt het verhaal teveel en wordt er wat te vaak met de romantische kant van het verhaal gespeeld.
Deze derde film in de reeks is geregisseerd door Olivier Megaton (niet te verwarren met een geheel andere film) en hij heeft de ondankbare taak om het derde deel tot een succes proberen te maken. Geen probleem moet Megaton gedacht hebben en hij gaat in ieder geval weer terug naar de roots van Transporter. Gewoon een coole vent in een stoere wagen die goed kan vechten. Helaas rammelt het verhaal teveel en wordt er wat te vaak met de romantische kant van het verhaal gespeeld.
Jason Statham
Statham is gemaakt voor dit soort rollen. Lekker de coole man spelen die anderen flink op hun sodemieter geeft en er daarbij goed uitziet. In deze film is Statham dan ook het interessantste van de cast. Zijn love interest en tegenspeelster Natalya Rudakova had vóór deze film nog nooit geacteerd en jammer maar helaas Natalya, dat was te zien ook. Daarnaast heeft deze dame ook niet echt dat 'babe' gehalte dat je voor een dergelijke rol eigenlijk wel een beetje verwacht. Wat Luc Besson daarbij gedacht heeft toen hij haar ontdekte, is mij een beetje onduidelijk. Daarnaast zien we in deze film ook weer eens onze eigen Jeroen Krabbé terug, die een Oekraïnse milieudiplomaat speelt.
Statham is gemaakt voor dit soort rollen. Lekker de coole man spelen die anderen flink op hun sodemieter geeft en er daarbij goed uitziet. In deze film is Statham dan ook het interessantste van de cast. Zijn love interest en tegenspeelster Natalya Rudakova had vóór deze film nog nooit geacteerd en jammer maar helaas Natalya, dat was te zien ook. Daarnaast heeft deze dame ook niet echt dat 'babe' gehalte dat je voor een dergelijke rol eigenlijk wel een beetje verwacht. Wat Luc Besson daarbij gedacht heeft toen hij haar ontdekte, is mij een beetje onduidelijk. Daarnaast zien we in deze film ook weer eens onze eigen Jeroen Krabbé terug, die een Oekraïnse milieudiplomaat speelt.
: De extra's van geven een aardige indruk van het gebeuren rond diverse onderdelen van de film.
Making of (16:12)
Leuke beelden van achter de schermen waardoor we nu eens te zien krijgen hoe het maken van zo'n film nou tot stand komt. Interessant is om te horen dat de makers voor ogen hadden om een film te maken in het kaliber van The Bourne Identity . Persoonlijk zou ik dat wat te hoog gegrepen noemen.
Leuke beelden van achter de schermen waardoor we nu eens te zien krijgen hoe het maken van zo'n film nou tot stand komt. Interessant is om te horen dat de makers voor ogen hadden om een film te maken in het kaliber van The Bourne Identity . Persoonlijk zou ik dat wat te hoog gegrepen noemen.
Story Board (2:44)
We zien hier voorbeelden van schetsen zoals die door de filmploeg gebruikt worden bij het voorbereiden van de film. Een aantal van die schetsen zouden in een graphic novel niet misstaan. Ook krijgen we een paar beelden te zien van hoe deze schetsen er uit komen te zien in de film zelf.
We zien hier voorbeelden van schetsen zoals die door de filmploeg gebruikt worden bij het voorbereiden van de film. Een aantal van die schetsen zouden in een graphic novel niet misstaan. Ook krijgen we een paar beelden te zien van hoe deze schetsen er uit komen te zien in de film zelf.
Visual Effects (2:31)
Hoe komen nu die stunts tot stand? Nou, dat zie je hier.
Hoe komen nu die stunts tot stand? Nou, dat zie je hier.
The Sets (2:06)
Beelden van de gebruikte sets.
Beelden van de gebruikte sets.
Car Stunts (3:09)
Nog het meest interessant natuurlijk bij een film waarbij de auto centraal staat. Je ziet hier hoe de stunts met de auto's worden bedacht en door de stuntchauffeurs worden uitgevoerd. Soms is het wel beter om niet te weten hoe deze zijn uitgevoerd, het haalt een stuk van de kracht weg.
Nog het meest interessant natuurlijk bij een film waarbij de auto centraal staat. Je ziet hier hoe de stunts met de auto's worden bedacht en door de stuntchauffeurs worden uitgevoerd. Soms is het wel beter om niet te weten hoe deze zijn uitgevoerd, het haalt een stuk van de kracht weg.
Conclusie
Al met al is Transporter 3 een film geworden die maar net boven de streep blijft hangen. Er had meer in gezeten en dat is met name te wijten aan de slechte hoofdrolspeelster Natalya Rudakova. Het enige wat je van haar bij zal blijven na het zien van deze film, is het feit dat deze dame net een wandelende Michelingids is. Ze dreunt alleen maar restaurantjes op die ze overal kent waar je weer een ander lekker hapje kunt eten. Het is weer eens wat anders zullen we maar zeggen. Als film schiet Transporter 3 te kort, maar Jason Statham houdt de film nog redelijk kijkbaar.
Te koop vanaf 8 juli 2009.
Al met al is Transporter 3 een film geworden die maar net boven de streep blijft hangen. Er had meer in gezeten en dat is met name te wijten aan de slechte hoofdrolspeelster Natalya Rudakova. Het enige wat je van haar bij zal blijven na het zien van deze film, is het feit dat deze dame net een wandelende Michelingids is. Ze dreunt alleen maar restaurantjes op die ze overal kent waar je weer een ander lekker hapje kunt eten. Het is weer eens wat anders zullen we maar zeggen. Als film schiet Transporter 3 te kort, maar Jason Statham houdt de film nog redelijk kijkbaar.
Te koop vanaf 8 juli 2009.