White Lion - dvd recensie

Dvd & blu-ray
dinsdag, 16 november 2010 om 15:14
white lion 3
The Lion King gefilmd in een natuurlijk, realistische weergave van de werkelijkheid maar dit keer zonder Zazu, Timon en Pumba.
White Lion volgt het leven van Letsatsi, een witte leeuwenwelp die wordt verstoten uit de troep vanwege zijn witte vacht. Letsatsi moet noodgedwongen zijn eigen hachje redden en merkt al snel dat de wereld zonder een oplettende moeder gevaarlijker is dan hij kon weten. De welp komt op zijn weg naar volwassenheid meerdere obstakels tegen die hij moet overwinnen. Daar speelt de rauwe werkelijkheid van Zuid-Afrika een grote rol in. Want voor Letsatsi is iedere dag een strijd om te overleven; overal dreigt gevaar. Van krokodillen tot de mens. Tot Letsatsi een oude leeuw ontmoet die hem leert wat een leeuw behoort te weten. Zal Letsatsi zijn plaats als 'Lion King' kunnen opeisen bij de troep die hem verstoten.
white lion 1
Legende of Realiteit?
Volgens de traditie van de lokale Shangaan bevolking is een witte leeuw een geschenk van de goden. Hun vacht zou wit kleuren omdat er een ster is neergedaald. De realiteit is echter dat er nog steeds op grote schaal leeuwen worden afgeschoten. Het is voornamelijk deze reden geweest om de film te maken. De man die achter het idee zat is Kevin Richardson. Leeuwenfluisteraar van beroep. Vier jaar geleden heeft hij in Zuid-Afrika een leeuwenpark van 800 hectare gebouwd om daar de film te schieten. De film is niet alleen een documentaire over de witte leeuw het is tegelijkertijd een aanklacht tegen de jacht op leeuwen.
Is het een film met een 'Bite'?
Het verhaal van Letsatsi wordt verteld door een dorpeling van de Shangaan bevolking, aan kinderen. Het verhaal, de legende, wordt op deze wijze overgedragen. De film laat grotendeels het volwassen worden van de leeuw in beeld maar wordt regelmatig onderbroken door scènes waarin de verteller antwoord geeft op vragen die door kinderen aan hem worden gesteld. Ook is er een sub-plot waarin een jonge dorpeling de leeuw achterna reist om hem te beschermen tegen het gevaar (van met name de mens) om zodoende de legende in stand te houden. Men kan deze onderbrekingen als storend ervaren. Het gaat tenslotte om het opgroeien van de jonge leeuw. De beelden die zijn geschoten in Zuid-Afrika zijn adembenemend maar hadden op sommige momenten iets langer in beeld gemogen. De opnames van de leeuwen zijn heel knap in beeld gebracht, vooral hoe de camera meegaat tijdens het lopen of rennen. Het doet erg denken aan Earth . Toch is de montage niet geheel prettig om te volgen. Er volgen vaak teveel close-ups die worden afgewisseld met panorama om weer terug te gaan naar de close-ups. Aan het verhaal voegt het niets toe. Als kijker beleef je het toch minder intens.
Deze dvd bevat geen extra's.
white lion 2
De intensiteit wordt gemist. En dat is spijtig aangezien er vier jaren aan deze film is gewerkt. Het zou een rauwe weerspiegeling moeten zijn van de natuur maar die komt niet over vanwege de onderbrekingen die niet veel aan het verhaal toevoegen.Maar ook het snelle,korte wisselende camerawerk. Daar waar films als The Lion King of Earth de kijker wel weten te raken doet White Lion dat (helaas) niet.
grijsster
grijsster
grijsster