Hoe een muziekstuk van drie uur iemands leven compleet op zijn kop kan zetten.
In 1979 was voor het eerst het muziekstuk Canto Ostinato te horen van de Nederlandse componist Simeon ten Holt. Het bijzondere aan dit stuk was dat het door vier vleugels moest worden uitgevoerd, het drie uur duurde en met name muzikaal enorm opviel. In die tijd zorgde het voor een sensatie in de muziekwereld doordat het op een bijzondere manier speelde met emoties, melodieën en samenspel. Onder critici was het onderwerp van veel discussie - het stuk werd niet vernieuwend gevonden en te sentimenteel - maar bij het publiek wist het meteen een snaar te raken. Over Canto volgt een aantal mensen op wiens leven deze muziek grote invloed heeft gehad.
Negen mensen
Filmmaker Ramón Gieling volgt in zijn film negen mensen, waarvan de levens niet alleen zijn beïnvloed, maar vaak zelfs een andere richting op zijn gegaan. Zo heeft een vrouw een kind gebaard op de muziek van Canto, heeft een man een deel van de partituur op zijn arm laten tatoeëren en is het stuk voor actrice Halina Reijn van groot belang geweest voor haar acteercarrière. Verder horen we wat meer achtergrond over het stuk door een muziekwetenschapper en een pianist. De film bestaat uit gesprekken met mensen die soms in een interview-setting te zien zijn, maar vaker als voice-over te horen zijn boven beelden van een uitvoering van Canto of een landschap.
Filmmaker Ramón Gieling volgt in zijn film negen mensen, waarvan de levens niet alleen zijn beïnvloed, maar vaak zelfs een andere richting op zijn gegaan. Zo heeft een vrouw een kind gebaard op de muziek van Canto, heeft een man een deel van de partituur op zijn arm laten tatoeëren en is het stuk voor actrice Halina Reijn van groot belang geweest voor haar acteercarrière. Verder horen we wat meer achtergrond over het stuk door een muziekwetenschapper en een pianist. De film bestaat uit gesprekken met mensen die soms in een interview-setting te zien zijn, maar vaker als voice-over te horen zijn boven beelden van een uitvoering van Canto of een landschap.
Tipje van de sluier
Gieling ( Johan Cruijff: Un Momento Dado, Tramontana ) maakte eerder al een film over het leven van Ten Holt, maar probeert hier een mix te maken van gesprekken en een filmische essay, met als doel de kijker mee te nemen in het mysterie van de Canto Ostinato. Dat lukt hem echter maar ten dele. Een onderwerp als wat mensen drijft en emotioneert in de Canto leent zich bij uitstek voor een poëtische film. De delen in de film die daarbij in de buurt komen, zijn dan ook zeer geslaagd en overtuigend. Helaas nemen de interviews en de informatieve delen wat van deze magie weg. Wat daardoor mist, is het overbrengen van het gevoel en het ritme van de muziek in de film. Maar wat blijft is het oplichten van een tipje van de sluier van de invloed die de Canto, zoals hij door liefhebbers wordt genoemd - op zoveel mensen nog steeds heeft.
Gieling ( Johan Cruijff: Un Momento Dado, Tramontana ) maakte eerder al een film over het leven van Ten Holt, maar probeert hier een mix te maken van gesprekken en een filmische essay, met als doel de kijker mee te nemen in het mysterie van de Canto Ostinato. Dat lukt hem echter maar ten dele. Een onderwerp als wat mensen drijft en emotioneert in de Canto leent zich bij uitstek voor een poëtische film. De delen in de film die daarbij in de buurt komen, zijn dan ook zeer geslaagd en overtuigend. Helaas nemen de interviews en de informatieve delen wat van deze magie weg. Wat daardoor mist, is het overbrengen van het gevoel en het ritme van de muziek in de film. Maar wat blijft is het oplichten van een tipje van de sluier van de invloed die de Canto, zoals hij door liefhebbers wordt genoemd - op zoveel mensen nog steeds heeft.
Conclusie
Over Canto is een bijzondere documentaire die op sommige momenten iets laat zien van de magie van de Canto Ostinato. Ondanks de soms wat afleidende interviews brengt Ramón Gieling op een indringende manier de Canto en de invloed ervan in beeld.
Over Canto is een bijzondere documentaire die op sommige momenten iets laat zien van de magie van de Canto Ostinato. Ondanks de soms wat afleidende interviews brengt Ramón Gieling op een indringende manier de Canto en de invloed ervan in beeld.