IFFR 2010: Kun1 Action - recensie

Filmfestivals
maandag, 15 februari 2010 om 14:28
kun1 action 1
Pretentieus, onvolwassen, langdradig, zonder boodschap, samenvattend een draak van een film. Je kunt je zelfs afvragen of Kun1 Action überhaupt een film is.
Wu Haohao's Kun1 Action is een allegaartje aan stijlen, camera, geluid, verhalen, fictie en documentaire. Guerrilla-opnamen, vol maatschappijkritiek op het huidige China met in de hoofdrol Haohao zelf. Film zoals film volgens deze jonge regisseur bedoeld is, met zichzelf als de Messias van de Chinese cinema. Opgebouwd als een collage, één die meerdere keren struikelt over het gemis aan structuur. Wat moet ik hier mee, heb ik tijdens de film meerdere keren afgevraagd. Arrogant, provocerend en ronduit irritant, Kun1 Action is een vreemd geheel.
kun1 action 1
Genie
Voorafgaand aan de film, vertelde regisseur Wu Haohao (tevens producent, camerman, editor, scenarist) dat er twee meningen over hem bestonden. Mensen vonden hem òf een genie, ofwel een talentloze oplichter (de exacte bewoording is mij ontschoten). Na afloop gaf hij aan dat zijn recentere werk positiever was en ook beter dan Kun1 Action uit 2008. Aan de ene kant ben ik dan ook benieuwd naar recenter werk, maar vrees dat ik ook hier niets mee zal kunnen. Wellicht zal wanneer het nat achter de oren van deze jonge regisseur is opgedroogd, hij inderdaad een genie blijken te zijn. Echter, op basis van Kun1 Action is daar nog weinig bij voor te stellen.
kun1 action 2
lijkt meer te willen zeggen over de hedendaagse staat van China, dan over de Chinese film, zoals hij zelf beweert. Wu Haohao faalt hier echter jammerlijk in. Zodoende is het niet het verhaal van dat ons iets leert, maar juist de film zelf. Net als regisseur Wu Haohao is ook China nog zoekende naar een nieuwe identiteit, aansluitend op alle veranderingen die momenteel gaande zijn. is dan ook meer een betoog dan een film. Ook al levert dit geen sterke film op, het lokt wel een reactie/discussie uit. Vandaar de 3 sterren. Ik ben er zelf ook nog niet uit of deze film beter af zou zijn op een festival als IDFA of Movies that Matter. Een mentaal lange zit maar met genoeg stof om later over na te denken. Is Wu HaoHao dan toch een genie?
gelester
gelester
gelester