IFFR 2010: Shirley Adams - recensie

Filmfestivals
zondag, 20 december 2009 om 16:47
shirley adams 1
Snel sentimenteel drama over moeder met verlamde zoon.
Shirley Adams (Denise Newman) zorgt voor haar zoon Donovan (Keenan Arrison), die in een schietpartij verlamd is geraakt. Door alle medische rekeningen heeft Shirley geen geld, geen baan en geen man, waardoor ze gaat stelen uit de supermarkt. Dit doet ze liever dan liefdadigheid van haar buren te ontvangen. Met zo'n verhaal is het bijna onmogelijk om geen emotionele reactie uit je publiek te krijgen en wordt een film al snel sentimenteel. Toch leunt Oliver Hermanus' debuutfilm niet alleen op de emotie die het verhaal met zich meebrengt. Zo zitten er opvallend weinig close-ups in de film, en volgt de film vaker het hoofdpersonage van op de rug gezien dan vanuit de voorkant. De film won al een aantal prijzen, met name voor de hoofdrol van Denise Newman, en als beste debuutfilm op het Durban film festival in Zuid-Afrika.
shirley adams 1
Oliver Hermanus
Toen Roland Emmerich ( Independence Day , 10.000 BC ) locaties aan het bekijken was in Zuid-Afrika raakte hij zo onder de indruk van fotograaf Oliver Hermanus, dat hij besloot de jonge Zuid-Afrikaan financiële steun te geven om naar een filmschool in Londen te gaan. Hermanus' meest zichtbare invloed komt van de gebroeders Dardenne ( Rosetta , L' enfant ) Zo zitten we claustrofobisch dicht op de achterkant van het hoofd van het hoofdpersonage en dit gaat op den duur afleidend werken. Nog vervelender is het als de camera zo hysterisch beweegt, zoals in de openingsscène het geval is, dat het zelfs de hysterie van de hoofdpersoon weet te overtreffen.
Denise Newman
Het is het acteerwerk van Denise Newman dat de film bij elkaar houdt, met name de scènes met haar gefrustreerde zoon zijn overtuigend. Maar als er een sociaal werker (Emily Child) bij hen thuiskomt om voor Donovan te zorgen, weten Hermanus en zijn scenarist Pamballis niet wat ze met dit personage aan moeten. Ze is een extreem naïef karakter met totaal geen ervaring in haar werk. Gelukkig krijgt ze als bijrol niet al te veel tijd en wordt ze volkomen overschaduwd door het spel van Denise Newman.

Shirley Addams
Oliver Hermanus' debuutfilm overtuigt in zijn geheel niet. Het is het zelfbewuste camerawerk en matige script dat de aandacht afleidt van waar de film over gaat. Het sterke acteerwerk van actrice Denise Newman is fascinerend om te zien en de rol is haar op het lijf geschreven. Over het geheel is Shirley Adams een aardige debuutfilm omdat hij niet zo sentimenteel is als films met hetzelfde onderwerp. Toch heeft Hermanus nog een hoop te leren als jonge potentiële filmmaker.
maandag 1 februari - 13.15 uur, Pathé 5
dinsdag 2 februari - 17.30 uur, Pathé 4
woensdag 3 februari - 14.30 uur, Schouwburg Grote Zaal