Wonderschone zwart-witbeelden. Tetro doet beklijven, tot twee-derde van de film. Het laatste gedeelte is als startschot voor een in werking tredende deconstructie met helaas terugwerkende kracht.
The Godfather trilogie, Apocalypse Now , The Conversation . Francis Ford Coppola weet wat mooie cinema is. Ook Tetro is een waar genoegen om naar te bekijken. Argentinië, de zeventienjarige Bennie is 'toevallig' in de buurt en komt zijn broer opzoeken die jaren geleden vertrok. Oud zeer, vragen die niet beantwoord worden, faalangst en familie kwesties. Twee broers in een relatie die nooit meer hetzelfde zal zijn. Vincent Gallo als vervelende oudere broer, een rol die hem op het lijf geschreven is en Alden Ehrenreich als Bennie is een glansrol die waarschijnlijk de doorbraak zal zijn voor deze jonge acteur.
Zwart-wit
Tetro is prachtig. Zwart-wit was nog nooit zo kleurrijk. De beelden ogen ook bijna tijdloos en sfeervol. Het verhaal speelt zich in het heden af, maar het had net zo goed 50 jaar geleden kunnen zijn. Flashbacks zijn in kleur, in een vorm als waren het oude vakantiefilmpjes. Deze doorbreking van stijl werkt goed en zorgt voor een welkome resonantie binnen het tempo van verhaal. Maar na twee derde van de film raakt de film een stroomversnelling; met allerlei onverklaarbare, vanuit het niets komende zaken, veranderen zowel het plot als de personages en vraag je je af of dit niet een andere film is. Op dat moment zijn het niet alleen de beelden die zwart-wit zijn, maar ook de personages. De balans is zoek, het evenwicht is weg en de laatste 15 minuten zijn van een tenenkrommend niveau vol zware thematiek en clichématige kitsch. Subtiele opbouw, nuances, subtiliteit; het wordt allemaal teniet gedaan in het laatste gedeelte van de film.
Tetro is prachtig. Zwart-wit was nog nooit zo kleurrijk. De beelden ogen ook bijna tijdloos en sfeervol. Het verhaal speelt zich in het heden af, maar het had net zo goed 50 jaar geleden kunnen zijn. Flashbacks zijn in kleur, in een vorm als waren het oude vakantiefilmpjes. Deze doorbreking van stijl werkt goed en zorgt voor een welkome resonantie binnen het tempo van verhaal. Maar na twee derde van de film raakt de film een stroomversnelling; met allerlei onverklaarbare, vanuit het niets komende zaken, veranderen zowel het plot als de personages en vraag je je af of dit niet een andere film is. Op dat moment zijn het niet alleen de beelden die zwart-wit zijn, maar ook de personages. De balans is zoek, het evenwicht is weg en de laatste 15 minuten zijn van een tenenkrommend niveau vol zware thematiek en clichématige kitsch. Subtiele opbouw, nuances, subtiliteit; het wordt allemaal teniet gedaan in het laatste gedeelte van de film.
Conclusie
Het is voor het eerst sinds The Conversation uit 1974, dat Coppola weer een eigen script verfilmt. Blijkbaar ontkomt ook talent niet aan de slijtage van de tand des tijds. Waar The Conversation nog eindigt met een open einde en stof tot nadenken, overhandigt Tetro je een voorgekauwde blauwdruk van de film. Tetro is dan visueel bevredigend, het einde wringt als te krappe schoenen. En met die schoenen verlaat je de zaal en moet je er nog wel op naar huis lopen. Mocht je deze film ooit nog gaan zien, neig ik het advies mee te geven om de zaal voortijdig te verlaten. De scène waarin Bennie uit het ziekenhuis komt is een goed vertrekpunt.
Het is voor het eerst sinds The Conversation uit 1974, dat Coppola weer een eigen script verfilmt. Blijkbaar ontkomt ook talent niet aan de slijtage van de tand des tijds. Waar The Conversation nog eindigt met een open einde en stof tot nadenken, overhandigt Tetro je een voorgekauwde blauwdruk van de film. Tetro is dan visueel bevredigend, het einde wringt als te krappe schoenen. En met die schoenen verlaat je de zaal en moet je er nog wel op naar huis lopen. Mocht je deze film ooit nog gaan zien, neig ik het advies mee te geven om de zaal voortijdig te verlaten. De scène waarin Bennie uit het ziekenhuis komt is een goed vertrekpunt.
Voor deze film zijn op het IFFR geen kaarten meer verkrijgbaar.
Titel: | Tetro | |
Genre: | Drama | |
Regie: | Francis Ford Coppola | |
Cast: | Vincent Gallo, Maribel Verdú, Alden Ehrenreich, e.a. | |
Première: | IFFR 2010 | |
Trailer: | Trailer |