IFFR 2011: Killer Clans - recensie

Filmfestivals
vrijdag, 21 januari 2011 om 16:09
iffr2011 killer clans 3
Dodelijke vechtmachines, geheime tunnels en driedubbele plottwists in dit doldwaze martial arts avontuur van Yuan Chu
Op het IFFR van 2011 is er speciale aandacht voor de martial arts film, in China ook wel beter bekend als de wuxia film, die rond de eeuwwisseling een opleving had met films als Crouching Tiger Hidden Dragon , Hero , en ook in Hollywood zijn sporen achter liet in films als The Matrix en bijvoorbeeld recenter Inception . Met een compleet programma van de eerste martial arts films uit het stille tijdperk tot de nieuwste John Woo film, kun je je als leek in één festivaleditie laten bekeren tot het genre van de eervolle krijgers uit het verre Oosten.
iffr2011 killer clans 1
Dat de martial arts film meer voorstelt dan een gemiddelde vechtfilm, werd al duidelijk doordat auteursfilmers als Wong Kar Wai, Ang Lee, en Zhang Yimou zich al aan het genre waagden. Sterker nog, Hou Hsiao-Hsien is op dit moment bezig een martial arts film te draaien. De Hong Kong en Taiwanese meesters als Lau Kar-Leung en King Hu die door het communisme uit China werden verjaagd, doen echter niet onder voor deze hedendaagse auteurs. Hun films zijn zitten vol met fantasierijke choreografieën en inventieve sets die vaak net zo modern aan doen als die recentere Martial Arts klassiekers.
Hoewel de plot bij de meeste martial arts films niet van bijzonder groot belang is en het verhaal regelmatig onder het schieten bedacht werd in de beroemde studio's van de gebroeders Shaw is er bij Killer Clans sprake van een uitzondering. Zo gaat regisseur Yuan Chu regelmatig van hoofdlijn naar subplot met zo nu en dan de nodige plot twists, wat te maken kan hebben met het feit dat het op een klassieke wuxia roman is gebaseerd. De hoofdlijn van de film volgt een machtsstrijd tussen twee clans; de Uncle's Lung Men Society geleidt door Oom Sun Yu, met zijn noemenswaardig lange witte baard en de rivaliserende clan; de Roc Society. Om de hele plot gedetailleerd uit te leggen zou deze recensie echter te lang en verwarrend maken. Het komt er in feite op neer dat niemand in de clans elkaar echt kan vertrouwen en elkaar constant verraadt, terwijl anderen zo trouw zijn dat ze decennia lang ergens op iemand wachten of zelfs hun eigen familie opofferen omdat ze bij iemand in het krijt staan.
Terwijl de film dus vooral in de studio's van de gebroeders Shaw is geschoten was er in het geval van Killer Clans ook nog tijd om een aantal scènes op locatie te draaien. Iets wat destijds nauwelijks gedaan werd, maar laat zien hoeveel vrijheid Yuan Chu had bij het maken van zijn film. Behalve de prachtige decors, kostuums en in lange shots geschoten vechtsequenties in de studio's zijn het vooral de opnames buiten die erg spectaculair zijn en de film in stijl eindigen met een grandioze finale.
iffr2011 killer clans 2
Killer Clans is een modern staaltje wuxia kunst waar hedendaagse martial arts cineasten nog een hoop van kunnen leren. Met het programma Signals - Water Tiger Inn brengt het IFFR een aantal generaties vergeten martial arts meesters weer onder de aandacht waarvan iedere festivalganger minimaal een filmpje mee zou moeten pikken en de echte die hard fans hun vingers bij kunnen aflikken.
Voorstellingen tijdens het IFFR 2011:
4 februari 2011 - 19.45 uur, Cinerama 2
Titel: Killer Clans