IFFR 2013: Longing for the Rain - recensie

Filmfestivals
maandag, 28 januari 2013 om 13:00
longing for the rain film still 9
Een bizarre mix aan genres in deze Chinese, psychologische achtbaan rit.
Dit jaar draaien er minder Chinese films dan de afgelopen jaren op het IFFR.Longing for the Rainis één van die weinige films en is gemaakt in Hong Kong, een industrie bekend om zijn genre fil Deze film heeft echter geen schietende gangsters als Johnnie To of John Woo, maar is een psychologische achtbaanrit in het hoofd van een vrouw in een bizarre mix van genres. De film bevat sociale kritiek, geesten en veel erotiek. Kan regiseusse Yang Lina deze doldwaze mix van genres tot een goed einde brengen en tegelijk nog iets zinvols overbengen over haar personage?
Longing for the Rain
Longing for the raingaat over Fang Lei, een vrouw van een jaar of dertig met een gelukkig middenklasse gezin. Ze besteedt haar tijd aan winkelen, het huishouden en het opvoeden van haar jonge dochter. Hoewel ze hier in eerste instantie voldoening in lijkt te vinden, is haar relatie seksueel een nachtmerrie. Haar man speelt liever spelletjes op zijn tablet in bed dan dat hij seks met haar heeft. Tot op een dag een mysterieuze man in haar dromen begint te verschijnen en wel seks met haar heeft. Fang Lei knapt helemaal op, totdat ze er via een priester achterkomt dat de man een kwaadaardige geest is die haar ziel af zal pakken. Fang Lei komt voor het dilemma te staan om voor de geest of haar gezin te kiezen.
De plot klinkt een beetje als een genrefilm, maar is veel meer dan dat. De hallucinerende scenes vol erotiek zijn bijzonder zintuigelijk gedraaid en de wijze waarop regisseuse Yang Lina Fang Lei’s het dilemma toont tussen de rol van de moeder de hoer krijgt een nieuwe invulling. De sociale kritiek aan het begin van de film mag ons dan doen denken aan de Chinese films die we al veel gezien hebben op het IFFR in de afgelopen jaren, de emotionele achtbaanrit maakt de film intenser dan veel van die fil De psychologie van Fang Lei, een glansrol van actrice Zhao Siyuan, staat centraal. Yang Lina werkte hiervoor als documentairemaakster en speelde als actrice in films van gerenomeerd regisseur Zhang Ji-Ke. Talent voor regie kunnen we aan het rijtje toevoegen.
Longing for the Rain
Op knappe wijze mengt Yang Lina genres die nauwelijks vermengbaar lijken tot een knap geheel. MetLonging for the Rainheeft Yang Lina een intens psychologisch portret gemaakt die ook veel vertelt over het moderne China en de rol van de vrouw in dat China. De film is een grote kanshebber voor één van de drie Tiger Awards van het festival.
Release datum:24-01-2013
Speelduur:98 minuten