Imagine 2010: Summer Wars - recensie

Filmfestivals
zondag, 18 april 2010 om 16:44
summer wats 3
Fraai apocalyptisch anime-spektakel met oog voor detail.
Kenji, een briljante wiskunde scholier die door het meisje Natsuki onder het mom van een vakantiebaantje meegelokt wordt om haar vriendje te spelen op een reisje naar haar oma op het platteland. Als ze daar aankomen krijgt hij te horen dat Natsuki's oma 90 jaar wordt en dat hij haar aanstaande huwelijkspartner moet spelen. En dan is er ook nog een plot over het einde van de wereld met een soort virus dat vanuit het internet ook de echte wereld bedreigt met nucleaire wapens.
summer wars 1
Realistisch ogend
Die laatste regel komt misschien een tikje bizar over bij het in eerste instantie realistisch ogende Summer Wars . Vooral omdat je dan net een halfuur naar komische scènes over Kenji's inlijving in de enorme familie van Natsuki hebt gezien. Toch verandert de film hier bijna volledig van komische familiefilm naar apocalyptische sci-fi anime, die doet denken aan films als Akira of Paprika . De familiethematiek verschuift steeds meer naar de achtergrond, hoewel die nooit helemaal verdwijnt. Toch blijkt, net als in eerdergenoemde films, de technofobie van Japan sinds de Tweede Wereldoorlog een net zo belangrijk thema in de film, hoewel de apocalyptische scènes nooit het niveau van de eetscènes met de familie halen. Deze scènes zitten namelijk vol briljante taferelen die aan het betere werk van studio Ghibli doen denken. Wat niet heel gek is, aangezien de studio; Madhouse, al eerder bijdragen leverde aan Ghibli films als My Neighbour Totoro , Spirited Away en Howl's Moving Castle .
Visueel spektakel
De animatie in Summer Wars is van hoog niveau. Behalve dat de beelden heel fantasierijk zijn, zijn ook de actiescènes erg spectaculair, met name in de digitale wereld. Ook het oog voor detail, met name in de landschappen en huizen in de Japanse Nagano provincie, waardoor je bijna spontaan zin krijgt in een zomervakantie op het Japanse platteland, zijn werkelijk schitterend geanimeerd. Het is dus niet zo gek dat het drie jaar duurde om de film te maken, wat een stuk langer is dan de gemiddelde anime-productie. Dit lag volgens Hosoda zelf vooral aan het grote aantal karakters, die van hem stuk voor stuk in de film moesten komen.
summer wars 2
Summer Wars is een mix van studio Ghibli en apocalyptisch anime spektakel als Akira en Paprika . En waar die films visueel al zoveel te bieden hadden, doet Summer Wars in dit opzicht zeker niet onder, sterker nog, de film gaat veel verder. Hosoda Mamoru is een groot talent, die nog wel eens serieuze competitie voor Ghibli zou kunnen betekenen, helemaal omdat Miyazaki al aardig op leeftijd is.
woensdag 21 april - 18.00 uur, Kriterion 3
zaterdag 24 april - 19.50 uur, Kriterion 3
Titel: Summer Wars