Imagine 2010: Oblivion Island: Haruka and the Magic Mirror - recensie

Filmfestivals
zondag, 18 april 2010 om 16:22
oblivion 3
Japanse animatie, geheel in de stijl van Ghibli.
De Japanse productiemaatschappij Production I.G. heeft de anime liefhebbers al meermaals verwend met titels als Dead Leaves , Ghost in the Shell en Jin-Rôh . Films die de grenzen van de animatiewereld hebben verlegd en thema’s aanhaalde die je niet eens in menig volwassen live-action film tegenkomt. Eén van de nieuwere titels is Oblivion Island: Haruka and the Magic Mirror , een anime die meer als een Ghibli te categoriseren valt; lief en vooral erg aandoenlijk.
oblivion 1
Schattig
De film volgt het meisje Haruka, dat erachter komt waar al onze (jeugd)herinneringen naartoe gaan. Ze ontdekt dat deze in beslag genomen worden door vos-achtige wezens uit een andere dimensie. De wezens hebben zelfs hun eigen stad gebouwd, genaamd 'Oblivion Island', waar Haruka op zoek gaat naar een spiegeltje dat haar overleden moeder ooit aan haar had gegeven toen ze een klein kind was. Dit blijkt in het bezit te zijn van een snode baron die kwade plannen heeft met de eiland.
Oblivion Island kent een ingehouden en rustige opening, maar zodra Haruka de trip heeft gemaakt naar de wereld waar de vos-achtigen hun gevonden menselijke spullen mee naartoe nemen, slaat de film over naar een opeenstapeling van fantasievolle en knotsgekke situaties. Regisseur Shinsuke Sato weet de film ook een knappe emotionele lading mee te geven met een link die gemaakt wordt tussen de gevonden voorwerpen en herinneringen die deze met zich meedragen. Zo krijgen we een stel prachtige scènes die op het netvlies gebrand blijven staan, zoals die waar Haruka terugdenkt aan haar moeder, maar ook een scène waar Haruka met haar pop ‘Cotton’ en Teo dansen op het nummer ‘You are my Sunshine’ is extreem aandoenlijk.
Animatie
Grootste probleem met Oblivion Island is nog wel de animatie. Hoewel het eiland zelf er geweldig uit ziet en vooral bijzonder creatief in elkaar is geknutseld uit menselijk afval, ligt de dwarsligging bij de samensmelting tussen de tweedimensionale achtergronden en de saai vormgegeven CGI- personages. Vooral de mensen komen er zeer bekaaid vanaf met hun platte en emotieloze uitstraling. In het begin is dit enorm wennen en dat blijft zo tot het eind. Waarom voor deze stijl is gekozen blijft een groot vraagteken. Het siert Sato voor een andere aanpak te kiezen, maar Oblivion Island had op eenzelfde hoogte als de betere Ghibli kunnen zitten, als hij voor een wat klassiekere stijl had gekozen.
oblivion 2
Oblivion Island: Haruka and the Magic Mirror is een aandoenlijk en creatief filmpje geworden dat ons een zeer leuk Ghibli-achtig avontuur voorschotelt. De wereld waarin Haruka terechtkomt, is een fascinerende verzameling van verwaarloosde spullen. De link die gelegd wordt tussen deze spullen en menselijke herinneringen zorgt voor een paar erg mooie en lieve scènes. De animatie zorgt echter voor een smetje op geheel. De wat mislukte synergie tussen prima tweedimensionale achtergronden en computer geanimeerde personages neemt echter het plezier niet weg van deze erg leuke anime.
dinsdag 20 april - 20.10 uur, Kriterion 3
Titel: Oblivion Island: Haruka and the Magic Mirror
imagine_icon