Hooggespannen verwachtingen op het Filmfestival, de combinatie van actrice Anneke Blok en scenarioschrijftser Marieke van der Pol, die eerder het script voor o.a De Tweeling en Bride Flight schreef.
Alles stroomt is het debuut van regisseur Danyael Sugawara. Het levert een hartverwarmend, herkenbaar drama op. De vloek van de Nederlandse film lijkt te zijn opgeheven. Geen plat scenario en tenenkrommend acteerwerk in Alles Stroomt , maar een evenwichtig, humorvol en ontroerend geheel.
Moeder en zoon
"Ik wil de navelstreng doorsnijden", zegt puberzoon Damiaan, na een weekendje weg met z’n moeder. "Dat lijkt me een goed plan!", schreeuwt moeder Aleid terug. In Alles Stroomt zien we hoe een moeder en een zoon zich pijnlijk snel van elkaar losmaken. Damiaan slaagt voor zijn eindexamen en zijn moeder leert een nieuwe man kennen. Damiaan is geen irritante, lastige puber; hij vindt het leuk dat zijn moeder opnieuw gelukkig in de liefde is, wil al een tijdje op kamers, en ineens krijgt hij een kamer aangeboden in een groot kraakpand. Zonder rekening te houden met zijn moeder verhuist hij halsoverkop, een briefje voor haar achterlatend. Aleid is intussen zo vol van de schipper Roel (Ronald Top), dat ze nauwelijks tijd maakt om erover na te denken. Ze bellen elkaar op, Aleid vol vragen en Damiaan korzelig. Hij wil niet dat ze langskomt. Logisch, want zijn huis is een bouwval.
Afstand en afscheid
Aleid trekt na een tijdje in bij Roel, de binnenvaartschipper. Het irriteert Damiaan; zijn moeder die ineens op een boot woont, weg is uit hun oude huis. Hij wil afstand, ruimte, en eigenlijk wil hij dat alles bij het oude was gebleven. Zonder toekomstplannen en vol wrok tegenover zijn moeder woont hij daar in dat vieze kraakpand. Hij laat zijn moeder niet binnen. Als hij langs het schip van Roel en zijn moeder fietst, ziet hij haar het dek schrobben, en dollen met de kinderen van Roel. Jaloers en boos keert hij weer om. Aleid mist hem, maar wil niks forceren. Ze weet niet goed wat ze wel en niet mag van Damiaan, en zo begint hun contact te verwateren. Het proces gaat snel bij de twee, en dat maakt de film meeslepend.
Wat Alles Stroomt zo goed maakt is dat er nergens wordt overdreven. Een lieve, redelijke moeder en een leuke, levenslustige puber. Tijdens de film blijf je in spanning; wie zet de eerste stap, en waarom luisteren ze niet naar elkaar! Anneke Blok, die volgens eigen zeggen "alles kan", laat opnieuw zien een groot actrice te zijn. Vanaf de eerste minuut heeft ze de kijker voor zich ingenomen, en speelt ze de rol van laconieke maar liefdevolle moeder met passie en humor. Ze is een feest om naar te kijken. Ook Wieger Windhorst als Damiaan doet het leuk. Het is bijna een unicum voor een jonge Nederlandse acteur, maar Wieger heeft géén Gooische 'R', en gelukkig wordt er in het script weinig gebruik gemaakt van inaccurate straattaal. De jonge Wieger roept vertedering op, en tegelijkertijd wil je hem een schop onder z’n kont geven.
Conclusie
Alles Stroomt zit vol humor, herkenbaarheid en emotie. Al net zo’n succesformule als de samenwerking tussen Anneke Blok en scenarioschrijfster Marieke van der Pol, en is daarmee de hooggespannen verwachtingen nagekomen. Alles Stroomt heeft geen Gouden Kalf nominatie gekregen, maar is de zoveelste Nederlandse film op het festival om trots op te zijn.