NFF 2012: My Life On Planet B - recensie

Filmfestivals
woensdag, 10 oktober 2012 om 9:59
my20life
Grappige Nederlandse film met een soort Amerikaanse campyness.
Iedereen die ouder is dan twintig, heeft er zeker wel eens ééntje gezien: een foute, campy, sci-fi film uit de jaren '80 of jaren '90. InMy Life On Planet Bdraait het ook helemaal om zo’n film, maar dan wordt hij bekeken door jongens van een jaar of vijftien. De film is geregisseerd door Iván López Núñez, die in 2007 afstudeerde van de Nederlandse Film en Televisie Academie. Hoofdrolspelers zijn Rick Wezenberg (Eppo) en Serge Price (Neky) die bekend is vanPietje Bell 2. Wezenberg heeft nog nooit in een speelfilm geacteerd, maar dat zou naMy Life On Planet Bwel eens kunnen gaan veranderen.
My Life on Planet B
Videoband
De film vertelt het verhaal van Neky en Eppo, twee vijftienjarigen die een eigen weblog hebben waarop ze filmpjes zetten. In die filmpjes bespreken ze elke keer een andere foute alienfilm die ze op videoband hebben gekocht in een tweedehandswinkeltje. Het leven van de jongens is niet slecht. Neky heeft weliswaar een moeder die nooit van de bank komt, maar de jongens gaan allebei netjes naar school, doen aardig tegen andere kinderen en ze kunnen samen uren zitten praten over fil
Punker
Totdat de jongens op de filmEscape From The Planet Of The Wormsstuiten, want vanaf dan lijkt alles anders te gaan. Neky verandert stukje bij beetje in een punker, inclusief foute vrienden en nachtenlang feesten. Als zijn vader ook nog probeert om hem bij zijn moeder weg te halen door hem te vragen bij hem en zijn veel te jonge, Thaise vriendin in te trekken, dan gaat het helemaal bergafwaarts met Neky. Daar ondervindt Eppo de nadelen van, want door zijn nieuwe punkhobby heeft Neky geen tijd meer voor hem en het maken van videoblogs. Eppo besluitThe Planet Of The Worms zelf maar te gaan kijken, maar of dat nu zo’n goed idee is?
My Life on Planet B
Feestje
Het leukste aanMy Life On Planet Bis toch wel dat die ene slechte sci-fi-film helemaal niet bestond. Deze is dus helemaal gemaakt door Iván López Núñez en zijn team. Bob’s Propshop heeft voor deze film ranzige wormen gemaakt en dat het budget maar rond de 10.000 euro was, blijkt tijdens het kijken naar deze film. Uiteraard moeten het ruimteschip, de robots en de wormen er nep uitzien en dat is de makers goed gelukt. Het is vooral mooi om te zien dat dieEscape From The Planet Of The Wormser ook echt uitziet alsof je naar een oude videoband kijkt. Behalve die sci-fi-film bevatMy Life on Planet Bnog vele andere verhaallijnen, van de vriendin van Neky’s zusje tot de verkoper van de daklozenkrant. Er zijn veel grappige personages die allemaal zo hun eigen, vreemde gebeurtenissen meemaken. Er gebeurt dus vrij veel, waardoor de film wat rommelig kan overkomen, maar bovenal isMy Life On Planet Been klein feestje om naar te kijken.
Eigenlijk is er weinig opMy Life On Planet Baan te merken. De film is grappig, heeft een kust en keur aan verschillende personages en de vreemde gebeurtenissen volgen elkaar in hoog tempo op. De opbouw is goed, de foutheid is vermakelijk en de acteurs hebben hun best gedaan. Chapeau!
Genre: Komedie
Release datum:29-09-2012
Speelduur:76 minuten