MovieSense redacteur Frank Witkam sprak met Aleksei Fedorchenko, de regisseur van Silent Souls .
Aleksei Fedortsjenko vertelt met de poëtische roadmovie Silent Souls het verhaal van Aist en Miron, twee mannen van de Merya-stam die door het desolate landschap van Centraal Rusland reizen. Tussen hen in een kooi met twee vogeltjes, achterin de auto het lichaam van Tanya, de overleden vrouw van Miron. De eindbestemming is een heilig meer waar ze haar lichaam willen cremeren. Het is niet alleen een persoonlijke tocht, maar ook laat regiseur Fedortsjenko goed zien hoe belangrijk het is om rituelen te hebben en hoe lastig het Merya-volk het heeft deze vast te houden.
Hoe raakte je bekend met het volk van de Merya?
Door het script van Denis Osokin. Ik vond het meteen al een bijzonder scenario en ik wist dat het heel anders was dan een hoop films die op dit moment gemaakt worden. Naar zoiets was ik op zoek.
Door het script van Denis Osokin. Ik vond het meteen al een bijzonder scenario en ik wist dat het heel anders was dan een hoop films die op dit moment gemaakt worden. Naar zoiets was ik op zoek.
Maar voor het maken van Silent Souls was je nog niet bekend met de Merya?
Ik kende de naam van het volk en wist waar ze zo ongeveer gewoond hadden, maar de cultuur kende ik helemaal niet.
Ik kende de naam van het volk en wist waar ze zo ongeveer gewoond hadden, maar de cultuur kende ik helemaal niet.
Zijn de rituelen in de film echt of zijn ze door de scenarist zelf bedacht?
Ze zijn grotendeels bedacht, maar ze stonden wel bijzonder gedetailleerd beschreven in het scenario, waardoor ik ook in eerste instantie dacht dat ze echt waren. Ook de mensen in de regio waar ik de film vertoonde, dachten dat het echte maar niet meer bekende rituelen van de Merya waren.
Ze zijn grotendeels bedacht, maar ze stonden wel bijzonder gedetailleerd beschreven in het scenario, waardoor ik ook in eerste instantie dacht dat ze echt waren. Ook de mensen in de regio waar ik de film vertoonde, dachten dat het echte maar niet meer bekende rituelen van de Merya waren.
De Merya werden destijds geassimileerd door de Russen. Hoe gebeurde dit? Werden er zoveel Russen naar toe gestuurd dat ze een minderheid werden?
De Finnen woonden eigenlijk al vanaf de vijfde eeuw in die regio. De Slavische mensen begonnen daar vanaf de elfde eeuw te komen en te mengen met de Finnen. Het was dus niet echt politiek, en hoewel er wel duidelijk sprake was van imperialisme, is het meer geleidelijk gebeurd.
De Finnen woonden eigenlijk al vanaf de vijfde eeuw in die regio. De Slavische mensen begonnen daar vanaf de elfde eeuw te komen en te mengen met de Finnen. Het was dus niet echt politiek, en hoewel er wel duidelijk sprake was van imperialisme, is het meer geleidelijk gebeurd.
De film is op een typisch Russische manier geschoten - vol lyrische beelden van landschappen, natuur en de omgeving. Zijn er filmmakers of films die je beïnvloed hebben bij het maken van deze film?
Stellet Licht van de Mexicaanse regisseur Carlos Reygadas heeft grote invloed gehad, met name op de manier waarop ik de film heb geschoten. Maar niet zozeer Russische filmmakers of fil
Stellet Licht van de Mexicaanse regisseur Carlos Reygadas heeft grote invloed gehad, met name op de manier waarop ik de film heb geschoten. Maar niet zozeer Russische filmmakers of fil
De film is geschoten door Mikhail Krichman, de cameraman die eerder films als The Return en The Banishment schoot. Hoe ben je bekend geraakt met hem en waarom wilde je graag dat hij de film draaide?
Ik kende hem voor het maken van Silent Souls nog niet, maar nadat ik een aantal films van hem had gezien, kwam ik tot de conclusie dat hij één van de beste cameramannen ter wereld is. Ik heb hem toen gelijk gebeld en verteld dat ik zijn werk had gezien en hem verteld over mijn project. Hij was gelijk erg enthousiast en toen zijn we de samenwerking aan gegaan.
Ik kende hem voor het maken van Silent Souls nog niet, maar nadat ik een aantal films van hem had gezien, kwam ik tot de conclusie dat hij één van de beste cameramannen ter wereld is. Ik heb hem toen gelijk gebeld en verteld dat ik zijn werk had gezien en hem verteld over mijn project. Hij was gelijk erg enthousiast en toen zijn we de samenwerking aan gegaan.
De muziek is een belangrijk onderdeel voor de sfeer van de film, met name de gezangen die je hoort in een aantal sleutelscènes.
Het is speciaal voor de film geschreven door componist Andrei Karasyov en het is dus geen bestaande muziek. De sleutel voor het maken van die muziek was dat ik een soort symbiose wilde hebben van de verschillende volken die in Rusland leven; het Russische bloed van de Slavische mensen, Finse elementen, Balkan-invloeden en de Turkse uit het zuiden afstammende roots die daar ook in vermengd zijn. Dit bijelkaar maakt het een mix van verschillende soorten volksmuziek. Het was ook het debuut van Andrei Karasyov als filmcomponist. Hij had mij wat muziek doorgestuurd en dat stond mij erg aan, dus toen heb ik hem gevraagd voor de film.
Het is speciaal voor de film geschreven door componist Andrei Karasyov en het is dus geen bestaande muziek. De sleutel voor het maken van die muziek was dat ik een soort symbiose wilde hebben van de verschillende volken die in Rusland leven; het Russische bloed van de Slavische mensen, Finse elementen, Balkan-invloeden en de Turkse uit het zuiden afstammende roots die daar ook in vermengd zijn. Dit bijelkaar maakt het een mix van verschillende soorten volksmuziek. Het was ook het debuut van Andrei Karasyov als filmcomponist. Hij had mij wat muziek doorgestuurd en dat stond mij erg aan, dus toen heb ik hem gevraagd voor de film.
Wat is voor jou het hoofdthema van de film?
(lange stilte) Het afscheid van een persoon die je lief hebt gehad. Ook is het voor mij belangrijk om iets te laten zien van de vele culturen in de wereld die langzaam verdwijnen.
(lange stilte) Het afscheid van een persoon die je lief hebt gehad. Ook is het voor mij belangrijk om iets te laten zien van de vele culturen in de wereld die langzaam verdwijnen.
Waar gaat je volgende film over?
Deze gaat over de Mari, ook een Fins volk. Het concept bestaat uit 22 korte films over Mari vrouwen, wiens namen allemaal beginnen met de letter O. Het is één van de laatste heidenvolken in Rusland en bestaat ook echt. Door het maken van Silent Souls ben ik erg geïnteresseerd geraakt in dit volk. De film zal ook in Mari-taal gedraaid worden.
Deze gaat over de Mari, ook een Fins volk. Het concept bestaat uit 22 korte films over Mari vrouwen, wiens namen allemaal beginnen met de letter O. Het is één van de laatste heidenvolken in Rusland en bestaat ook echt. Door het maken van Silent Souls ben ik erg geïnteresseerd geraakt in dit volk. De film zal ook in Mari-taal gedraaid worden.
De recensie van Silent Souls is hier te lezen.