Interview NOFF genomineerde Hoofdrol

Interviews
vrijdag, 01 oktober 2010 om 12:38
hoofdrol
MovieSense stelt NOFF genomineerde Jonathan Kray enkele vragen over zijn korte film Hoofdrol .
Het Nederlands Online Film Festival (NOFF) is een initiatief van het Nederlands Film Festival, waarbij filmmakers hun korte films kunnen insturen. De winnaars van de NOFF Fictie Prijs, de Holland Doc 24 Documentaire Prijs en de MTV Videoclip Prijs worden op 30 september 2010 bekendgemaakt, waarbij zij 2.500 euro winnen. Voor het NOFF zijn dit jaar 78 korte films tot tien minuten geselecteerd.
Jonathan Kray werd met zijn film Hoofdrol genomineerd voor de NOFF Fictie Prijs. Hieronder is zijn korte film te bekijken en ons interview met hem te lezen.
Titel: Hoofdrol
Regie: Jonathan Kray
Genre: Mockumentary
Synopsis: Drie ambitieuze acteurs doen mee aan een merkwaardige en duistere casting.
hoofdrol
Wat is je achtergrond als filmmaker?
Ik werk al sinds 2002 als regisseur in Nederland maar ben eigenlijk echt begonnen in 2001 door met een groep vrienden een korte zombiefilm te maken genaamd Deadline . Geen van ons had een spatje ervaring maar wel een hoop filmkennis en ambitie. De gaffer destijds, Maarten Rijnbeek, heeft me tijdens die shoot letterlijk uitgelegd hoe je je op de set als regisseur hoort te gedragen!
Sindsdien heb ik veel geleerd en gemaakt. Van low budget videoclips, korte films, videogame cutscenes, animatie, commercials tot documentaires. Ook heb ik veel gewerkt in de videogame business, waar we werkten aan Killzone 2 met de motion capture technieken zoals die gebruikt werden in James Cameron's Avatar . In die periode heb ik enorm veel geleerd over cameravoering, scène-opbouw, montage, script writing en dramaregie. (Want de meeste mocap perfomances voor games worden tegenwoordig door Hollywood acteurs ingespeeld en gesproken. )
Na een enorme tijd met deze techniek gewerkt te hebben, voelde ik dat ik weer behoefte had aan simpele live action drama regie. Werken op echte sets met acteurs in kostuums en geen maanden meer wachten tot je eens een scène terug kunt zien. Back to basics dus. Ik ben nu weer sinds een jaar freelancer en momenteel focus ik mij op dramaregie, naast het maken van documentaires en leuke commercials. Vooral bij dramaregie heb ik het gevoel dat er nog veel te leren valt.
Wat was de inspiratie voor je film?
We hebben het idee voor Hoofdrol op een vrijdagavond met de crew en de acteurs bedacht. Als team zijn we vaak op zoek naar de duistere kant van de menselijke psyche en willen we mensen aan het denken zetten. Dit was dus ook weer het uitgangspunt met Hoofdrol . We wisten dat het moeilijk ging worden om dit idee goed uit te voeren maar we wilden perse niet inhouden op hoe ver we konden gaan met het thema en de acteurs. We wilden liever proberen deze donkere kant van de mens te onderzoeken met het risico te falen dan een 'makkelijker' verhaal te kiezen. De acteurs hebben met deze insteek hun personages nog verder uitgewerkt vanuit hun eigen visie. Het vertrouwen in elkaars expertise maakte dat er uiteindelijk zo ver en diep ingegaan kon worden met de performances .
Waarom deelname aan NOFF?
We vonden het ontzettend leuk en spannend om onze film te delen met de wereld en om met andere filmmakers in contact te komen. We moeten het met z'n allen doen in het kleine Nederland dus is het geweldig om elkaars films te blijven zien op festivals en elkaar te blijven uitdagen en inspireren. Daarom zijn dit soort festivals en bijeenkomsten essentieel voor Nederlandse filmmakers want ik geloof niet meer zo in alles alleen doen.
Is dit je eerste film? Staat er nog ander werk van je online?
Deadline was mijn eerste film die nu misschien wat gedateerd overkomt, maar voor mensen zonder enige ervaring is het best een leuke film geworden. We durfden in ieder geval groot te denken en risico's te nemen en dat is blijven hangen. Deadline (een highlights versie) en ander werk zoals muziekvideo's en animaties staat op mijn website op www.jonathankray.com .
Wat zijn je toekomstplannen?
Films en documentaires maken. Ik ben erg geïnspireerd door verhalen, fictie of echt, die je uitdagen om na te denken en een ander perspectief laten zien. Verhalen die een andere weg inslaan dan het bekende maar die ook gewoon zeer onderhoudend zijn en er gelikt uitzien. Qua inhoud doen we het in Nederland erg goed maar de combinatie van inhoud en groot visueel denken mis ik zelf soms nog een beetje. Vaak wordt 'het budget' aangedragen als excuus, en dat is in Nederland natuurlijk soms ook lastig, maar geen reden om dan niet met z'n allen super creatieve oplossingen te verzinnen. Ik heb voor het eerst het gevoel dat ik de kennis in huis heb en een team om mij heen heb verzameld die dit soort films op een leuke en ontspannen manier kunnen maken en dat voelt erg inspirerend.
hoofdrol 2
Welke regisseur inspireert je?
Qua visuele stijl Steven Spielberg. Zijn inhoud vind ik zelf vaak veel te Amerikaans-sentimenteel maar zijn manier van scène-opbouw naar grote onthullingen en visuele vondsten vind ik erg goed. Qua aanpak Robert Rodriguez (van Desperado, Sin City en Machete ). Zijn manier van filmmaken is ontstaan in de low budget hoek. Door creatief om te gaan met montage, continuïteit, special effects en het hergebruik van acteurs en sets slaagt hij erin een 3000 dollar kostende film eruit te laten zien als een 500.000 dollar kostende film. Ik heb ook veel geleerd van zijn 10-minute filmschool items die altijd op zijn dvd's als extra staan. Als laatste qua inhoud, heb ik diep respect voor David Fincher ( Se7en en Fight Club ) en Christopher Nolan omdat zij het aandurven om films te maken die kloten hebben en het intellect van de kijker serieus nemen. Zelfs al maken zij 'conventionele' films ( The Dark Knight en Zodiac ) dan nog zit er een edge of insteek in die het genre weer vernieuwend doet lijken. Zij zijn dus als filmmakers voor mijn gevoel echt bezig met vernieuwende beeldtaal.
Heb je tips voor ambitieuze filmmakers?
Jazeker, hoewel ik ook elke dag weer meer leer. :) Lees het boekje van Robert Rodriguez 'Rebel without a crew' en ga dan gewoon veel DOEN DOEN DOEN. Ik ben na mijn eerste 2 jaar als regisseur jarenlang bang geweest om iets 'slechts' te maken en heb daardoor heel lang geen film-experimenten gedaan of korte dingen gemaakt, enkel opdrachten voor derden en dat was achteraf echt nergens voor nodig.
Wees niet bang om fouten te maken…het is film en je werkt met zoveel mensen en variabelen dus je gaat sowieso fouten maken. Het gaat er alleen erom hoe je met jezelf en met elkaar omgaat en hoe je van elkaar kan leren. Als je fouten maakt maar tegelijk eerlijk en open bent naar elkaar op een set, dan maakt het niets uit. Je verzint net zo snel weer met elkaar een tiental nieuwe ideeën. Als je je onzekerheid en fouten wilt verbergen dan sluit je jezelf alleen maar af. Je kunt dan wel vanuit onzekerheid bevelen gaan roepen, maar dan denkt de crew op een gegeven moment niet meer voor zichzelf en dus ook niet meer met jou mee. Dan sta je er echt alleen voor.
Ik probeer altijd een leuke sfeer van openheid, gelijkwaardigheid en meedenken op de set te creëren maar ook het juiste moment te voelen om gewoon keihard te knallen. Als je daar eerlijk en oprecht over bent en je betrekt je crew echt bij het creatie-proces dan zullen zij er alles voor over hebben om het project te laten slagen. Het belangrijkste wat ik de laatste maanden heb geleerd is om te durven zeggen: "ik weet het niet jongens.. denk eens meer hierover…". Je ego als regisseur gaat dan weer even dood maar je crew vindt het bijna nooit een punt en komt dan juist met de meest fantastische oplossingen.
Delen met