MovieSense kiest een aantal interessante films uit de inzendingen van het Nederlands Online Film Festival (NOFF) en stelt de regisseurs enkele vragen.
Het NOFF is een initiatief van het Nederlands Film Festival, waarbij filmmakers hun korte films kunnen insturen. De winnaars worden op 1 oktober 2009 gekozen, waarbij zij 2.500 euro winnen. Een film die ons opviel was Cardboard van regisseur Sjors Vervoort. Hieronder is zijn korte film te bekijken en is ons interview met hem te lezen.
Titel: Cardboard
Regie: Sjors Vervoort
Genre: Animatie
Synopsis: Cardboard is een experimentele videoclip waarin kartonnen karakters als street-art tot leven komen.
Regie: Sjors Vervoort
Genre: Animatie
Synopsis: Cardboard is een experimentele videoclip waarin kartonnen karakters als street-art tot leven komen.
Interview Sjors Vervoort
Wat is je achtergrond als filmmaker?
In 2004 studeerde ik af als multimedia vormgever, maar ik wilde me graag specialiseren in animatie. Na een jaar animatie in België te hebben gestudeerd, heb ik mijn studie vervolgd aan de St. Joost kunstacademie te Breda. Daar ben ik afgelopen jaar afgestudeerd, aan de afdeling animatie. Tijdens mijn studie heb ik verschillende animatie films gemaakt.
In 2004 studeerde ik af als multimedia vormgever, maar ik wilde me graag specialiseren in animatie. Na een jaar animatie in België te hebben gestudeerd, heb ik mijn studie vervolgd aan de St. Joost kunstacademie te Breda. Daar ben ik afgelopen jaar afgestudeerd, aan de afdeling animatie. Tijdens mijn studie heb ik verschillende animatie films gemaakt.
Wat was de inspiratie voor je film?
De afgelopen jaren heb ik me veel bezig gehouden met het ontwerpen van characters, wat voor mij persoonlijk het meest interessante onderdeel is van animatie. Omdat characters een bepaalde emotie of boodschap kunnen communiceren, die vaak universeel is, ongeacht de culturele achtergrond van de ontvanger. Met mijn film wilde ik dan ook niet zozeer een verhaal vertellen, dus besloot ik mijn characters en hun bewegingen als uitgangspunt te nemen. Mijn inspiratie kwam uit de zogenaamde street-art, zoals graffiti en sticker kunst.
De afgelopen jaren heb ik me veel bezig gehouden met het ontwerpen van characters, wat voor mij persoonlijk het meest interessante onderdeel is van animatie. Omdat characters een bepaalde emotie of boodschap kunnen communiceren, die vaak universeel is, ongeacht de culturele achtergrond van de ontvanger. Met mijn film wilde ik dan ook niet zozeer een verhaal vertellen, dus besloot ik mijn characters en hun bewegingen als uitgangspunt te nemen. Mijn inspiratie kwam uit de zogenaamde street-art, zoals graffiti en sticker kunst.
Waarom animatie en live-action combineren?
Ik wilde mijn characters als street-art in hun natuurlijke omgeving plaatsen. De stad en met name de zijstraatjes en achter wijkjes zijn dan ook het toneel van Cardboard , die zich grotendeels in Eindhoven af speelt. Daarnaast geeft de combinatie van live-action en animatie een verrassend effect, omdat de kartonnen beesten een onderdeel uitmaken van onze leefomgeving. De keuze voor karton kwam vanuit de gedachte dat karton gemakkelijk te manipuleren is, het is buigzaam, plat net als mijn 2d characters en daarnaast ook makkelijk en goedkoop verkrijgbaar.
Ik wilde mijn characters als street-art in hun natuurlijke omgeving plaatsen. De stad en met name de zijstraatjes en achter wijkjes zijn dan ook het toneel van Cardboard , die zich grotendeels in Eindhoven af speelt. Daarnaast geeft de combinatie van live-action en animatie een verrassend effect, omdat de kartonnen beesten een onderdeel uitmaken van onze leefomgeving. De keuze voor karton kwam vanuit de gedachte dat karton gemakkelijk te manipuleren is, het is buigzaam, plat net als mijn 2d characters en daarnaast ook makkelijk en goedkoop verkrijgbaar.
Waarom deelname aan NOFF?
Ik denk dat mijn filmpje uitermate geschikt is voor het internet, omdat het een luchtig en experimenteel filmpje is, en daarmee erg toegankelijk is voor een groot publiek. Daarnaast draait mijn film om een creatief concept, wat universeel begrijpbaar is. Cardboard is ideaal inzetbaar als viral via Youtube, hiermee hoop ik dan ook mijn film zoveel mogelijk te verspreiden.
Ik denk dat mijn filmpje uitermate geschikt is voor het internet, omdat het een luchtig en experimenteel filmpje is, en daarmee erg toegankelijk is voor een groot publiek. Daarnaast draait mijn film om een creatief concept, wat universeel begrijpbaar is. Cardboard is ideaal inzetbaar als viral via Youtube, hiermee hoop ik dan ook mijn film zoveel mogelijk te verspreiden.
Is dit je eerste film? Staat er nog ander werk van je online?
Mijn showreel is online te bekijken op: www.sjorsvervoort.nl , waar je tevens ook mijn portfolio kunt vinden.
Mijn showreel is online te bekijken op: www.sjorsvervoort.nl , waar je tevens ook mijn portfolio kunt vinden.
Wat zijn je toekomstplannen?
Ik woon momenteel in Melbourne Australië, en hoop na wat ervaring op te hebben gedaan bij andere design- en animatiestudio's, mijn eigen studio te kunnen openen. Daarnaast zal ik in mijn vrije tijd altijd door blijven gaan met eigen projecten zoals korte films en characters ontwerpen.
Ik woon momenteel in Melbourne Australië, en hoop na wat ervaring op te hebben gedaan bij andere design- en animatiestudio's, mijn eigen studio te kunnen openen. Daarnaast zal ik in mijn vrije tijd altijd door blijven gaan met eigen projecten zoals korte films en characters ontwerpen.
Welke regisseur inspireert je?
Ik ben een groot fan van Hayao Miyazaki. Zo ben ik vorig jaar naar het Ghibli Museum in Tokyo geweest, wat een erg inspiratievol bezoek was. Miyazaki films weten je altijd weer mee te trekken in de veelal epische verhalen, waarin de meest waanzinnige dingen gebeuren.
Ik ben een groot fan van Hayao Miyazaki. Zo ben ik vorig jaar naar het Ghibli Museum in Tokyo geweest, wat een erg inspiratievol bezoek was. Miyazaki films weten je altijd weer mee te trekken in de veelal epische verhalen, waarin de meest waanzinnige dingen gebeuren.
Wie zijn je grootste NOFF concurrenten denk je?
Om eerlijk te zijn houd ik me daar niet zo mee bezig, ik heb wel even rond gekeken en er is een grote variatie aan films en genres, wat het NOFF alleen maar interessanter maakt. Ik denk wel dat mijn doelgroep erg varieert van de meeste films, omdat het een andere insteek heeft.
Om eerlijk te zijn houd ik me daar niet zo mee bezig, ik heb wel even rond gekeken en er is een grote variatie aan films en genres, wat het NOFF alleen maar interessanter maakt. Ik denk wel dat mijn doelgroep erg varieert van de meeste films, omdat het een andere insteek heeft.
Wat zou je met het prijzengeld doen?
Ik heb plannen voor een nieuwe korte film, namelijk een documentaire over de watertekorten in Melbourne Victoria. Dit gaat waarschijnlijk weer een combinatie van life-action met animatie worden. Aangezien ik net verhuisd ben, kan ik het geld goed gebruiken om te investeren in dit nieuwe project, waarvoor ik nog verschillend materiaal nodig heb.
Ik heb plannen voor een nieuwe korte film, namelijk een documentaire over de watertekorten in Melbourne Victoria. Dit gaat waarschijnlijk weer een combinatie van life-action met animatie worden. Aangezien ik net verhuisd ben, kan ik het geld goed gebruiken om te investeren in dit nieuwe project, waarvoor ik nog verschillend materiaal nodig heb.
Wat is volgens jou het verschil tussen een korte film en een full Feature film? Behalve de lengte uiteraard.
In een korte film heb je meer vrijheid om te experimenteren met beeldtaal, daarentegen geven feature films veel meer vrijheid om een verhaal tot zijn recht te laten komen. Toch ben ik wel van mening dat er meer ruimte moet komen voor korte films, zoals meer bioscoop- voorstellingen met kortfilms voor een breder publiek. Zodat ook kleinere studio’s en onafhankelijke filmmakers hun werk kunnen tonen.
In een korte film heb je meer vrijheid om te experimenteren met beeldtaal, daarentegen geven feature films veel meer vrijheid om een verhaal tot zijn recht te laten komen. Toch ben ik wel van mening dat er meer ruimte moet komen voor korte films, zoals meer bioscoop- voorstellingen met kortfilms voor een breder publiek. Zodat ook kleinere studio’s en onafhankelijke filmmakers hun werk kunnen tonen.
Heb je tips voor ambitieuze filmmakers?
Ontwikkel je film aan de hand van een goed verhaal of concept, in plaats van een animatietechniek. Veel mensen gaan vaak uit van een techniek, terwijl de essentie van een goede film zich in een concept of verhaal bevindt.
Ontwikkel je film aan de hand van een goed verhaal of concept, in plaats van een animatietechniek. Veel mensen gaan vaak uit van een techniek, terwijl de essentie van een goede film zich in een concept of verhaal bevindt.