Welke film gaat het dit weekend worden? Zin in actie op het grote scherm of toch liever intieme arthouse? MovieSense geeft het complete overzicht van alle bioscooppremières van deze week.
Deze week weer een flinke lading nieuwe films in de bioscoop. Vers van het recente Imagine Filmfestival gaan nu draaien The Troll Hunter en Hobo With A Shotgun . De Latijns-Amerikaanse cinema is goed vertegenwoordigd met También La Lluvia en La Vida De Los Peces . Uit Engeland komt een emancipatiestrijd uit de sixties, uit Frankrijk een liefdesdrama en uit Amerika een ouderwetse thriller. Tot slot zijn er twee documentaires te zien, over vervallen grandeur en een kijkje in de danswereld. Wat gaat het dit weekend worden?
Engeland, 1968. Rita woont in Dagenham en werkt net zoals veel lokale vrouwen bij de Ford fabriek. Wanneer zij ontdekken dat hun mannelijke collega’s meer betaald krijgen dan zij, komen ze in opstand. Met humor, goed verstand en moed nemen de vrouwen het op tegen de directie, hun echtgenotes en uiteindelijk de overheid. Rita ontpopt zich hierbij tot een vastberaden onderhandelaarster. Made In Dagenham is gebaseerd op echte gebeurtenissen. In 1968 gingen 850 vrouwelijke arbeiders in de Ford fabriek in protest tegen de ongelijkheid in lonen tussen mannen en vrouwen. Hun strijd heeft de wereld veranderd. |
Idealist Sebastian besluit een film te maken over een van werelds meest iconische figuren: Christopher Columbus. Sebastian is vastberaden de mythe over de komst van de Westerse beschaving in Amerika voor eens en altijd te veranderen. Zijn film zal duidelijk maken wat Columbus werkelijk heeft veroorzaakt: goudkoorts, slavernij en geweld tegen protesterende indianen. De producent besluit in Bolivia te gaan draaien, het goedkoopste en meest ‘indiaanachtige’ land in Latijns-Amerika. De gemeente van Cochabamba heeft echter andere zaken aan het hoofd naast de komst van de filmploeg, namelijk de watervoorraad die verkocht is aan een Amerikaanse multinational. |
Is de mysterieuze eenling Hans een ordinaire stroper, zoals alom wordt beweerd, of is er meer aan de hand? Drie studenten gaan, met een camera, op zoek naar de waarheid. Het antwoord op de vraag ligt natuurlijk al in de titel van de film besloten. Dus kijken we, met Hans, niet vreemd op wanneer diep in de Noorse bossen ineens een reusachtig wezen voor de camera opdoemt. Blijft er een andere vraag over. Een titelkaart gaf al eerder aan dat de makers van de opnamen spoorloos zijn verdwenen. Wat is er met hen gebeurd? | |
In de jaren vijftig verrees een groots Grande Hotel in Beira in de toenmalige Portugese kolonie Mozambique, als ware het aan de Côte d´Azur. Gedoemd van het begin, is het inmiddels totaal gestript van alles van waarde: een portret van een skelet en van een aantal van de 3500 huidige bewoners. Ooit was het een vijfsterrenhotel, met 110 ruim bemeten kamers, een olympisch zwembad en een luxe restaurant. Het als een golvende suikertaart ontworpen Grande Hotel, gelegen in Beira aan de kust van Mozambique, stond met al zijn pracht en praal symbool voor de hoogmoed van het kolonialisme. Tegenwoordig is het een grauwe ruïne.
Een prachtige, sfeervolle Franse debuutfilm van Alix Delaporte (scenario en regie) die de kijker meevoert naar een liefdesgeschiedenis in Normandië. Een vissershaven in Normandië. Angèle heeft zo haar redenen om een nieuw leven te willen opbouwen en zoekt het gezelschap van Tony, een in zichzelf gekeerde visser. Ondanks zijn verlangen naar haar, houdt Tony haar op afstand. Angela zoekt toenadering. Tony observeert haar. Zo mooi, zo verwarrend, hij kan maar niet geloven dat ze daar is voor hem.
speelt zich af in real time tijdens een verjaardagsfeestje, waar de 33-jarige reisgidsenschrijver Andrés zijn laatste avond in Chili doorbrengt voordat hij weer naar zijn woonplaats Berlijn vertrekt. Na tien jaar afwezigheid was hij weer even terug in Chili. In elke kamer in het huis ontmoet hij de dierbaren van vroeger en komt hij oog in oog te staan met de ‘onvoltooid verleden tijd’. Net zo belangrijk als de rijke dialogen in zijn de stiltes, de blikken en de gebaren. De camera zit dicht op de huid van Andrés, die zich steeds onthechter is gaan voelen.
Na wordt nu ook de Grindhouse fake-trailer omgezet naar een echte speelfilm. Regisseur Jason Eisener heeft er een bloederige spin-off van gemaakt, met een dikke knipoog naar jaren ‘70 fil Wanneer een naamloze zwerver (Rutger Hauer) terecht komt in een dorpje dat bol staat van geweld, moord en doodslag, besluit de hobo korte metten te maken met het gespuis. En daar komt meer dan alleen een shotgun bij van pas. Onder leiding van The Drake (Brian Downey) en zijn twee zoons wordt heel de stad geterroriseerd. Gewapend met een jachtgeweer trekt de hobo de straten door, om voor eens en altijd af te rekenen met de wrede inwoners. |
Unknown
Dr. Martin Harris (Liam Neeson) ontwaakt na een auto-ongeluk in Berlijn en komt tot de ontdekking dat zijn vrouw (January Jones) hem niet meer herkent en een andere man (Aidan Quinn) zijn identiteit heeft aangenomen. Als de ongelovige autoriteiten zijn verhaal in de wind slaan en Martin achtervolgd wordt door huurmoordenaars, slaat hij uitgeput en alleen op de vlucht. Martin staat er geheel alleen voor in een vreemd land, maar krijgt hulp uit onverwachte hoek (Diane Kruger). Hij stort zich halsoverkop in een dodelijk mysterie dat hem laat twijfelen aan zichzelf en zijn identiteit, maar ook aan hoever hij wil gaan om achter de waarheid te komen.
RECENSIE | TRAILER
is het derde deel van een drieluik over de dansers Ilja Louwen, Reinbert Martijn, Digna van Boetzelaer, Lydia Harmsen en Belle Bonarius. In deze docu over passie, opoffering en jeugddromen filmt Marijke Jongbloed de dansers als jongeren en later als jonge volwassenen. Hun dromen zijn groot en hun offers ook. In 1980 droomden ze van een carrière in de danswereld. Sommigen zijn nog binnen de danswereld werkzaam, anderen hebben een heel andere richting gekozen, maar hun liefde voor dans zit nog even diep als vroeger. Maar of ze nu balletleraar of officier van justitie zijn geworden, hun passie voor dans is nog altijd voelbaar., dansers blijven ze voor altijd.