Vanaf oktober brengt Dutch FilmWorks haar bioscooptitels zelf uit in de Nederlandse bioscopen.
Voorheen werden de films door Benelux Film Distributors, dat naast DFW bestond uit Inspire Pictures en Lumière, in de markt gezet. De eerste bioscooprelease is de avonturenfilm op 13 oktober.
Dutch FilmWorks, sinds 1997 actief als filmdistributeur, koopt al vele jaren zelfstandig films aan voor bioscoopdistributie. Uit efficiency overwegingen gebeurde dat voorheen door BFD, een samenwerking met nog twee filmdistributeurs met een beperkt aantal titels per jaar. Het succes van recente bioscoophits als The Reader, Komt Een Vrouw bij de Dokter, De Eetclub en The Expendables zorgde echter voor een groei waardoor de tijd nu rijp is om de marketing en booking van bioscooptitels in eigen beheer te verzorgen, aldus DFW in een persbericht.
De nieuwe divisie wordt geleidt door Martin Ruttenberg, die al vijfentwintig jaar werkzaam is in de filmdistributiebranche. Vandaag presenteert hij, samen met Dutch FilmWorks CEO Willem Pruijssers, de theatrical divisie, het nieuwe DFW-logo en de line-up voor het komende jaar in Amsterdam aan bioscoopexploitanten, zakenrelaties en pers. “Vandaag zetten we een grote stap in de evolutie van het bedrijf,” zegt Pruijssers. “We zijn erg trots op de theatrical releases die we kunnen aankondigen en hebben er alle vertrouwen in met deze vliegende start een succesvolle toekomst tegemoet te gaan.”
Na de lancering van The Three Musketeers 3D staan voor 2011 onder andere 50/50 , One Life en Don't be Afraid of the Dark op de releaselijst van Dutch FilmWorks.