Op de openingsavond van het International Film Festival Rotterdam heeft de Filmkrant een geheel vernieuwde vormgeving gepresenteerd. Het oudste filmblad van Nederland verschijnt voortaan in een iets kleiner, maar handzamer en dikker formaat.
“Meer ruimte voor de inhoud’’, schrijft hoofdredacteur Dana Linssen in het redactioneel van het nieuwe nummer. Want de Filmkrant blijft een “rustpunt in een oververzadigd, hectisch en gehyped medialandschap, en heeft plek voor analyse, debat, context, duiding en voortschrijdende inzichten. Voor filmgeschiedenis, engagement, cinefilie en een helikopterblik.”
De nieuwe vormgeving is van de hand van Bart Oosterhoorn. Hij refereert, ondanks het kleinere formaat, toch nadrukkelijk aan krantenvormgeving, met gebruikmaking van enkele typisch Amerikaanse krantenletters. Het nieuwe logo is een hommage aan de aloude ‘marquee’, de lichtbak waarmee bioscopen en filmtheaters de nieuwste films onder de aandacht brengen.
Dat de Filmkrant juist in Rotterdam zijn restyling presenteert, is geen toeval. “Er bestaat een lange band tussen het festival en de Filmkrant”, licht Dana Linssen toe. “Het plan voor een maandelijks gratis blad voor de filmtheaters is ooit door IFFR-oprichter Huub Bals samen met Filmkrant-stichters Jan Heijs en Henk Rabbers ontwikkeld. We komen uit dezelfde traditie, die de betere film onder de aandacht van een zo breed mogelijk publiek wil brengen.
De Filmkrant werd opgericht in 1981, verschijnt elf keer per jaar in een oplage van 32.000 stuks. Filmtheaters kunnen de krant tegen betaling afnemen, maar gratis aan hun bezoekers aanbieden.
“Het beklemtonen van deze relatie is extra belangrijk nu de Filmkrant sinds 1 januari geen subsidie meer van OCW ontvangt’’, aldus zakelijk leider Jan Doense. “We maken een blad voor een brede groep van Nederlandse en Vlaamse liefhebbers van kwaliteitsfilms, die zich tegenwoordig zowel in de filmtheaters en de bioscopen als, vanwege de ontwikkelingen op het gebied van home entertainment, in de thuisbios bevindt.”