Het Hubert Bals Fonds van het International Film Festival Rotterdam heeft vijfentwintig filmprojecten geselecteerd die bijdragen ontvangen voor scenario-ontwikkeling, digitale productie, postproductie, distributie of workshops.
In de najaarsronde 2011 geeft het fonds 352.500 euro aan projecten in achtien Aziatische, Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse landen.
Tijdens de recente filmfestivals van Venetië, Toronto en San Sebastian zijn meerdere nieuwe films die tot stand zijn gekomen met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds met succes ontvangen. In Locarno won de HBF-film Abrir puertas y ventanas ( Back to Stay ) van Milagros Mumenthaler het Gouden Luipaard. In deze selectieronde najaar 2011 heeft opnieuw een groot aantal filmmakers met opmerkelijke projecten financiële steun van het Hubert Bals Fonds ontvangen.
Postproductie
Als ze tijdig klaar zijn zullen de zes films die bijdragen ontvangen voor postproductie tijdens het komende International Film Festival Rotterdam in première gaan. Zeker is de vertoning van de non-fictiefilm Corta ( Cut ) van de Columbiaanse filmmaker Felipe Guerrero. Zoals de titel van zijn film aangeeft, toont Guerrero zijn verbondenheid met het ritme van het werk van de rietsuikersnijders maar ook met het maken van een 16 mm film. In 2007 was tijdens het IFFR Guerrero’s korte speelfilm Paraíso ( Paradise ) te zien, een intiem portret van het hedendaagse leven in Columbia en van zijn historisch geheugen.
Als ze tijdig klaar zijn zullen de zes films die bijdragen ontvangen voor postproductie tijdens het komende International Film Festival Rotterdam in première gaan. Zeker is de vertoning van de non-fictiefilm Corta ( Cut ) van de Columbiaanse filmmaker Felipe Guerrero. Zoals de titel van zijn film aangeeft, toont Guerrero zijn verbondenheid met het ritme van het werk van de rietsuikersnijders maar ook met het maken van een 16 mm film. In 2007 was tijdens het IFFR Guerrero’s korte speelfilm Paraíso ( Paradise ) te zien, een intiem portret van het hedendaagse leven in Columbia en van zijn historisch geheugen.
Digitale productie
De digitale productiebijdragen van deze ronde gaan naar projecten van filmmakers waarvan het IFFR al werk vertoonde: de Argentijnse filmmaker Iván Fund ( Los labios ( The Lips ) in co-regie met Santiago Loza), de Maleisische scenarioschrijver, cameraman en filmmaker Woo Ming Jin ( The Elephant and the Sea en Woman on Fire Looks for Water ), Paz Encina ( Hamaca Paraguaya ) en de productieve Filippijnse filmmaker, musicus en filmfestivaldirecteur Khavn de la Cruz.
De digitale productiebijdragen van deze ronde gaan naar projecten van filmmakers waarvan het IFFR al werk vertoonde: de Argentijnse filmmaker Iván Fund ( Los labios ( The Lips ) in co-regie met Santiago Loza), de Maleisische scenarioschrijver, cameraman en filmmaker Woo Ming Jin ( The Elephant and the Sea en Woman on Fire Looks for Water ), Paz Encina ( Hamaca Paraguaya ) en de productieve Filippijnse filmmaker, musicus en filmfestivaldirecteur Khavn de la Cruz.
Scenario-ontwikkeling
Opnieuw vormen de geselecteerden in de categorie scenario-ontwikkeling een belofte voor de toekomst. Eén van hen is Shahrbanoo Sadat, geboren in Teheran en nu werkzaam in Afghanistan. Haar korte film Vice Versa One is vertoond in Cannes. Ze werkt nu aan het scenario van haar speelfilmdebuut Basira .
Opnieuw vormen de geselecteerden in de categorie scenario-ontwikkeling een belofte voor de toekomst. Eén van hen is Shahrbanoo Sadat, geboren in Teheran en nu werkzaam in Afghanistan. Haar korte film Vice Versa One is vertoond in Cannes. Ze werkt nu aan het scenario van haar speelfilmdebuut Basira .
De jonge Paraguayaanse filmmaker Federico Adorno nam in 2011 deel aan het Rotterdam Lab van IFFR’s CineMart. Hij werkt aan het scenario van zijn eerste speelfilm getiteld Insular . Kivu Ruhorahoza's korte film Les egarés de l'hémisphère sud ( Lost in the South ) werd vertoond in IFFR's Where is Africa-programma in 2010. Terwijl de filmmaker uit Rwanda in IFFR 2012 zijn speelfilmdebuut Matière grise ( Grey Matter ) gaat presenteren, ontvangt hij van het Hubert Bals Fonds nu een bijdrage om te werken aan het scenario van zijn tweede speelfilm Jomo .
Distributie
Ten behoeve van het vergroten van de zichtbaarheid van HBF-ondersteunde films in Afrika en daarbuiten, werkt het Fonds samen met twee verbonden platforms in Afrika: AfricaFilm.tv (het eerste VOD-platform gewijd aan films uit en over Afrika gericht op een wereldwijd publiek) en MobiCine (een mobiele cinema project met driewielige brommers in Mali en Senegal).
Ten behoeve van het vergroten van de zichtbaarheid van HBF-ondersteunde films in Afrika en daarbuiten, werkt het Fonds samen met twee verbonden platforms in Afrika: AfricaFilm.tv (het eerste VOD-platform gewijd aan films uit en over Afrika gericht op een wereldwijd publiek) en MobiCine (een mobiele cinema project met driewielige brommers in Mali en Senegal).
Workshops
Het Hubert Bals Fonds ondersteunt twee filmworkshopprojecten. Tijdens Fundacine's Handmade Cinema in Costa Rica maken deelnemers case studies voor films op microbudget-basis. In Ivoorkust steunt het Fonds de Screenplays Rewriting and Film Directing Workshops, een initiatief van AJTEC-CI (Association des Jeunes Techniciens de la Télévision et du Cinéma de Côte d'Ivoire).
Het Hubert Bals Fonds ondersteunt twee filmworkshopprojecten. Tijdens Fundacine's Handmade Cinema in Costa Rica maken deelnemers case studies voor films op microbudget-basis. In Ivoorkust steunt het Fonds de Screenplays Rewriting and Film Directing Workshops, een initiatief van AJTEC-CI (Association des Jeunes Techniciens de la Télévision et du Cinéma de Côte d'Ivoire).
Het Hubert Bals Fonds is opgericht met het doel om hulp te bieden bij de realisatie van opmerkelijke of belangrijke speelfilms en lange, creatieve documentaires van vernieuwende en getalenteerde filmmakers uit ontwikkelingslanden. Het Hubert Bals Fonds geeft bijdragen die vaak een cruciale rol blijken te spelen om de filmprojecten inderdaad te kunnen gaan maken. Hoewel het fonds nadrukkelijk de financiële aspecten van een project beziet, blijven de inhoud en de artistieke waarde van doorslaggevende betekenis. Sinds de oprichting van het fonds in 1988 (vernoemd naar IFFR oprichter en directeur Huub Bals), hebben meer dan 900 projecten uit Azië, het Midden-Oosten, Oost-Europa, Afrika en Latijns-Amerika een bijdrage ontvangen. Ongeveer 80% van deze projecten zijn gerealiseerd of zijn momenteel in productie. Jaarlijks vertoont het IFFR de recent voltooide films in het festivalprogramma.
Het Hubert Bals Fonds wordt ondersteund door het Ministerie van Buitenlandse Zaken, het HIVOS Cultuurfonds, Stichting Dioraphte en de Stichting DOEN.