Peter de Jonge plunderde op jonge leeftijd wekelijks de videotheek leeg en kwam thuis met de meest slechte actiefilms, uitgekozen met goedkeuring van zijn vader. Diezelfde vader viel ooit ‘s avonds op de bank in slaap, waardoor Peter op negenjarige leeftijdal te zien kreeg. Sindsdien is zijn filmsmaak, naar eigen zeggen, sterk verbeterd.
Steven Spielberg en George Lucas voorspellen de ondergang van de filmindustrie. Reden om ons zorgen te maken of niet?
Het is 2023, je springt op je hoverboard om naar de bioscoop te gaan en bekijkt onderweg via Google Glass welke films er allemaal draaien. Superhelden zijn inmiddels uit en de filmindustrie moet het nu van gameverfilmingen hebben: Halo , Metal Gear Solid , Metroid Prime , The Legend of Zelda , Assassin’s Creed , Splinter Cell , inmiddels word je eigenlijk alweer een beetje moe van de zoveelste gameverfilming. Eenmaal aangekomen loop je naar de ticketdispenser om een digitaal ticket op je bioscooppas te plaatsen. Je besluit voor een blockbuster te gaan, Bioshock , en krijgt tot je schrik het volgende bericht te zien: “Dat is dan 20,- euro alstublieft. Voer uw pas in.”. Twintig euro? Dat moet een foutje zijn. Je kiest een andere film, de arthouse film ‘ Breaker ’ van Nicolas Winding Refn met, verrassing, Ryan Gosling in de hoofdrol. Dit keer is de prijs niet twintig euro, maar slechts vijf euro. Je snapt er niets van en loopt naar de servicebalie om de enige medewerkster in de reusachtige bioscoop met twintig zalen aan te spreken. “Ja, dat zijn de prijzen tegenwoordig. Voor een blockbuster betaalt u twintig euro en voor de kleinere films vijf euro”, aldus het verveelde zestienjarige meisje achter de balie, terwijl ze tegelijkertijd op haar iPad 10 aan het spelen is. Zit ik hier gewoon een beetje uit mijn nek te lullen? Misschien, maar als je het aan Steven Spielberg en George Lucas vraagt, dan gaan we deze kant op, en het wordt nog erger…
Steven Spielberg en George Lucas, niet bepaald de minsten, spraken onlangs bij de Universiteit van Zuid-Californië in Los Angeles over de toekomst van de filmindustrie, en die ziet er volgens hen niet erg rooskleurig uit. Ze voorspellen een toekomst waarbij er een implosie plaats zal vinden in Hollywood waarbij er een reeks van blockbuster-films zal floppen, waardoor de gehele filmindustrie in gevaar komt. Filmstudio’s nemen volgens hen teveel risico door enorm veel geld te stoppen in producties als Man of Steel en World War Z , die, als ze floppen, het einde zouden kunnen betekenen voor de studio. Volgens Spielberg zal het gevolg hiervan zijn dat de prijzen voor films sterk zullen gaan verschillen, waardoor je voor een nieuwe Iron Man -film een stuk meer kwijt zal zijn dan voor zijn eigen Lincoln . Lucas haakt hierop in door te stellen dat de filmindustrie zal overstappen naar het verdienmodel van Broadway, waarbij er minder films uitgebracht zullen worden en grote films langer, denk aan een heel jaar lang, in de bioscoop zullen draaien. Kleinere films zullen uiteindelijk verdwijnen naar de kleinere bioscopen of op televisie of internet.
Zit er een kern van waarheid in het ‘doemscenario’ van de twee heren, die ironisch genoeg zelf hebben bijgedragen aan het huidige Hollywood? Het recente nieuws dat Warner Bros baas Jeff Robinov opstapt nadat zijn positie onhoudbaar was geworden door het floppen van producties als Gangster Squad , Jack The Giant Slayer en The Incredible Burt Wonderstone zou hier wellicht een voorbode van kunnen zijn, maar of het allemaal zo’n vaart zal lopen is nog maar de vraag. Wel is duidelijk dat er wat aan de hand is als een grote naam als Steven Spielberg moeite heeft om zijn nieuwste film ( Lincoln ) in de bioscoop te krijgen, die volgens hem bijna als televisiefilm op HBO belandde. Of dat nou zo erg is betwijfel ik echter, want de kwaliteit van televisieproducties is de laatste jaren al sterk vooruit gegaan, waardoor ze soms niet eens meer onderdoen voor een bioscoopfilm. Ook Lucas lijkt hierover te spreken, die het huidige televisielandschap avontuurlijker vindt dan die van de film. Daarbij komt kijken dat niet alleen de industrie verandert, maar ook de consument. Menig bioscoopganger kijkt tegenwoordig veel liever thuis een film in zijn eigen woonkamer, op zijn 46 inch Full HD-televisie die aangesloten staat op een dikke home cinema set. De mogelijkheden hiervoor zijn steeds uitgebreider nu we ons steeds meer richting on demand diensten begeven ( Netflix komt eindelijk naar Nederland!) en ook series als Game of Thrones , Breaking Bad en Boardwalk Empire zorgen ervoor dat de bioscoopganger soms liever een avondje thuisblijft.
De filmindustrie is aan het veranderen en moet zich (noodgedwongen) aanpassen. Dat is niet alleen het gevolg van de huidige opzet van het filmlandschap (en dan specifiek Hollywood), maar ook door de manier waarop de consument tegenwoordig bediend wil worden. Men hoeft niet langer naar de bioscoop om grootschalige producties te zien, maar kan daarvoor ook terecht bij de televisie of op internet waar bekende Hollywoodsterren zich ook al begeven en kwaliteitsseries als Game of Thrones qua productie niet onderdoen voor menig bioscoopfilm. Wellicht dat Spielberg en Lucas gelijk krijgen en de prijzen voor bioscoopfilms hierdoor sterk zullen stijgen en kleinere films alleen nog maar in kleinere bioscopen zullen draaien of direct bij ons thuis op televisie of internet belanden, maar misschien is dat zo erg nog niet. Critici roepen al jaren dat Hollywood vastgeroest zit en dat we alleen nog maar inspiratieloze films/remakes/reboots voorgeschoteld krijgen en het zou daarom zomaar kunnen zijn dat dit verhaal geen doemscenario is, maar juist een veelbelovende toekomst waar nog veel vernieuwing en creativiteit uit voort zal vloeien. De ondergang van de filmindustrie? Kom maar op!