Spectre: interview met Bond-producenten Gregg en Michael G. Wilson

Interviews
vrijdag, 30 oktober 2015 om 12:25
6

Ter gelegenheid van de première van de nieuwe BondfilmSpectrewas een deel van de cast in Amsterdam. MovieScene sprak onder meer met Bond-producenten Michael G. Wilson en zijn zoon Gregg Wilson.

6

Michael G. Wilson is als producent betrokken geweest bij 11 Bond-films, waaronder alle recente. Verder heeft hij samen met Richard Maibaum de scenario's voor een aantal Bondfilms geschreven, waaronderFor Your Eyes OnlyenLicense To Kill. Hij is de stiefzoon van de beroemde James Bond producent Albert R. Broccoli en halfbroer van de huidig co-producente Barbara Broccoli. Zijn zoon Gregg Wilson werkt bij Eon Productions, hget bedrijf dat alle James Bond films produceert.

Waar staat Spectre in de totale James Bond franchise?

Michael:Het is een klassieker, iets waar mensen het nog lang over zullen hebben. Het brengt Bond in een nieuwe richting en laat een andere kant van zijn karakter zien. Maar het is uiteraard aan het publiek om dat te beoordelen.

Elke Bondfilm staat op zichzelf, maar tegelijk ook in een lange lijn. Hoe gaan jullie daarmee om?

Gregg: Casino Royalwas geweldig om te maken, omdat we daar alles hebben gestript en de franchise een soortreboothebben gegeven. InSkyfallenSpectrehebben we voor Bond fans weer oude Bond elementen teruggebracht die we eerst hadden verwijderd. In Spectre zitten daarom ook allerlei verwijzingen naar bijvoorbeeld Vesper en in de titelsequentie zie je beelden van eerdere Bondfilms, om je een gevoel voor de franchise te geven.

Hoe lang ben je betrokken bij Bond en wat heb je zelf aan de franchise toegevoegd?

Gregg: Ik ben er vanzelfsprekend al heel mijn leven al bij geweest. Eén van mijn eerste baantjes was op mijn 19e als assistent van componist David Arnold bij zijn score voorThe World Is Not Enough. BijDie Another Daywas ik als assistent fulltime betrokken bij het hele productieproces en deed ik postproductie en sounddesign. Nu werk ik bij Eon Productions volledig voor Bond, waar ik Bond leef en adem. En wat ik toevoeg: je krijgt steeds meer een instinct voor Bond met het creatief meedenken. Het is geweldig om deel uit te maken van zo'n goed team.

Er was een plan om twee films achter elkaar op te nemen. Waarom ging dat niet door?

Michael:Dat plan was er inderdaad. Maar dat zou heel onpraktisch zijn. Ik kan me niet voorstellen nu nog met het draaien van de tweede Bondfilm bezig te moeten zijn [na de lange productietijd vanSpectre].

Gregg: Ondanks andere films die achter elkaar worden gedraaid, is hier de hoofdrolspeler, Daniel Craig, in elke scène te zien. Spectre had een draaiperiode van zeven maanden. Dan zou Craig 14 maanden met bezig moeten zijn. Dat gaat niet. Bovendien is elke film totaal anders. Een script van twee Bondfilms die achter elkaar worden opgenomen, zou niet werken. Voor ons is de creatieve input die we krijgen van het Bond team heel belangrijk. Voor ons werkt zo'n aanpak dus niet. Je zou 2 halve Bondfilms krijgen in plaats van twee volwaardige.

image2002 11 1520at2001 01

Jullie zijn elk van een andere generatie. Zorgt dat voor een verschillende benadering?

Gregg: Ik ben betrokken bij het bedenken van de verhalen door Barbara [Broccoli] en mijn vader. Datb is een erg leuke tijd en pa is een meester in het oplossen van problemen met het verhaal.

Michael: Eigenlijk zijn er drie generaties: ik en Barbara schelen 20 jaar, net als Barbara en Gregg. Bij Eon Productions werken meer mensen van verschillende generaties. Er wordt tussen de generaties ook veel overgedragen, zoals de keus voor de muziek. Ik ben daar helemaal niet in thuis. Barbara is een vrouw dus die brengt dit aspect weer in. Zo is het een mooie mix.

Hoeveel vrijheid is er bij het maken van een nieuwe Bondfilm? De financiële belangen zijn immers groot.

Michael: We voelen een verantwoordelijkheid voor de film, zowel voor de geldschieters en de studio's die het geld moeten opbrengen als voor het publiek dat we niet willen teleurstellen. We manouvreren daar tussenin.

Gregg:Elke keer moet je je afvragen of het het waard is en of je het geld niet voor iets anders in de film moet gebruiken. Uiteindelijk moeten we beoordelen of een stunt er echt spectaculair uit gaat zien op het witte doek.

Michael:Dat geldt ook voor de kosten van veiligheid. We zijn illusionisten, dus we proberen het er zo spannend mogelijk uit te laten zien. Maar je wil het in werkelijkheid niet gevaarlijk laten zijn natuurlijk. Als iets minder risico's heeft maar er toch geweldig uit ziet, kies je dat.

Hoe was het opnieuw werken met Sam Mendes?
Michael:
Erg fijn. Het is een kunstenaar, erg vastbesloten en wil dat alles perfect is. Je wil zo’n kracht hebben en wij moeten kijken of we dat kunnen betalen (lacht). En werken met Hoyte [van Hoytema, cameraman] is erg prettig. Hij is nooit een probleem en is altijd klaar op de set.

Gregg: Hij heeft een unieke stijl, en het ziet er fantastisch uit. Zeker als je weet dat er niet alleen op 35 mm is gedraaid, maar ook digitaal. En dat pakt uiteindelijk erg goed uit.

Spectre draait nog overal in de bioscoop. Klik hier voor onze video recensie .

Delen met