East meets west, semi-commercial meets hard-core art. Kortom: het IFFR is weer begonnen!
Wat er tijdens het International Film Festival Rotterdam te zien is, is een mooie staalkaart van de hedendaagse eigenzinnige cinema. Traditiegetrouw is er grote nadruk op beginnende filmmakers vanuit alle uithoeken van de wereld. Maar dit festival zet duidelijk ook de Nederlandse film op de kaart. Waar het Nederlands Fimfestival in september zich voornamelijk richt op de grotere publieksfilm, naast een terugblik op het Nederlands filmjaar, draait in Rotterdam vooral de meer avontuurlijke film uit de lage landen. Festival directeur Rutger Wolfson heeft al aangegeven met de voeten stevig ion de Nederlandse klei te willen staan, zonder het internationale karakter van het festival geweld aan te willen doen. Zo is de openingsfilmDe Wederopstanding van een Klootzak- qua directe titel al zeer passend op Rotterdam - de eerste Nederlandse festivalopener sinds 40 jaar. Het is de debuutfilm van Guido van Driel, gebaseerd op zijn grafische roman Om Mekaar in Dokkum. Tijdens de vertoning was de regisseur na afloop niet heel spraakzaam. Op vragen of er achter bepaalde keuzes wat achter zat, was zijn reactie dat het toch geen reden had en dat het er toevallig in zat. Dat mag misschien een dooddoener zijn, het levert wel een intrigerende film op, met Jeroen Willems als een zingende "James Joyce". Meer over deze film later op MovieScene.
Verder isDe Ontmaagding van Eva van Endte zien, ook een debuutfilm van Michiel ten Horn. Samen metToegetakeld door de Liefdevan - eveneens debutante - Ari Deelder is het in ieder geval al het festival met de meest originele Nederlandse filmtitels sinds tijden. En dan hebben we het nog niet gehad over de documentaire met in de hoofdrol de zingende kraandrijver Lee Towers van Hans Heijnen. Het zou wel eens de Rotterdamse variant kunnen worden vanZij gelooft in mij, de succesvolle documentaire van John Appel op het Amsterdamse IDFA. Genoeg intrigerende films van eigen bodem in het vooruitzicht dus.
De publieksopening wasThe Master, de nieuwe film van Paul Thomas Anderson (Magnolia, There Will Be Blood) die unaniem in de pers 4 of 5 sterren kreeg, ook van ons . Helaas kon de zo door het IFFR gepromote 70mm print wegens technische problemen niet worden vertoond. Een digitale backup zorgde ervoor dat de film alsnog het festival kon inluiden. En voor wie toch de enige in Nederlands aanwezige 70mm kopie wil zien, die moet ervoor afreizen naar EYE in Amsterdam.
Het festival gaat nu zijn eerste weekend in, waarbij opvalt dat de online kaartverkoop zonder enig probleem van start is gegaan, het nieuwe LantarenVenster nu een volwaardige festival hangout is geworden en door een aantal rode lopers het altijd spekgladde Schouwburgplein nu wat minder slapstick-achtige uitglijders veroorzaakt.
MovieScene houdt je de komende week op de hoogte van alle belangrijke films die er worden vertoond. En gelukkig houdt de IFFR bril niet op bij Dokkum!