Een acteur, een belastingontduiker en een actieheld. Dit zijn een aantal benamingen die Nicolas Cage met zich meedraagt. Geroemd om zijn bijdrages aan het actiegenre, maar uitgelachen om zijn recente fil Het lijkt alsof hij de laatste tijd in steeds meer films te zien is. Als je weet dat je miljoenen aan belasting terug moet betalen, dan moet je steeds meer projecten aannemen. Aangezien deze man mijn filmhart eind jaren '90 heeft veroverd, ga ik in op de films waarmee hij zijn stempel drukte in de filmwereld, namelijk zijn actiefil Hieronder volgt een top 10 van zijn beste actiefil
10 - Ghost Rider: Er valt natuurlijk veel te zeggen over de kwaliteit van Ghost Rider . In de tijd dat deze film uitkwam, waren de strip- en superheldverfilmingen in volle bloei. Een duistere superheld met een brandend skelet als hoofd moet dan toch een succesformule moet zijn. Helaas niet, Ghost Rider is een teleurstellende film. Dat ligt echter niet aan de acteerkwaliteiten. Het verhaal wankelt aan alle kanten en zelfs een acteur als Daniel Day Lewis had deze film niet kunnen redden. Er zitten een aantal vermakelijke scènes in, maar daar blijft het bij. De screentime en oneliners van de Ghost Rider zelf zijn wel vermakelijk. Dit komt vooral omdat zijn stem klinkt alsof hij twee pakjes Marlboro per dag rookt.
De basis van het verhaal is Cage die als publieksentertainer met zijn gevaarlijke stunts een deal sluit met de duivel (een sterke rol van Peter Fonda) om zijn vader van kanker te genezen. Vertrouwen leggen in de duivel is een zonde en dat bewijst deze film. De duivel verraadt Johnny Blaze (Cage) en zijn vader sterft in een motorongeluk. Het verhaal gaat daarna verder waarin de duivel Johnny Blaze een belofte doet dat hij zijn ziel weer terugkrijgt als hij de Ghost Rider wordt met als doel om zijn kwaadaardige zoon Blackheart te verslaan die snode plannen in werkelijkheid wil brengen. Zo losbondig als dit klinkt, is het ook uitgewerkt. Het verhaal en de film gaan van hot naar her en hebben geen gezamenlijk doel. Toch zonde, omdat de Ghost Rider zelf wel supertof is.
Nicolas Cage acteert degelijk in deze film, maar het is niet meer de stempel die hij kon drukken in eind jaren 90. Het vervolg van Ghost Rider , dat geregisseerd werd door de makers van Crank , lijkt iets meer diepgang te hebben. Al lijkt de scène waarin de Ghost Rider vuur plast, een beetje over de top.
9 - Gone in 60 Seconds: Een vermakelijke film die ook met een heel groot probleem te maken heeft. De film bevat vette achtervolgscènes, een aantal toonaangevende acteurs, maar het is wederom een film die genekt wordt door een niet-spannende verhaallijn. Het is allemaal te klein van stuk en er gebeurt te weinig. De film bevat ook teveel conversatie voor een film die bestaat uit het stelen van auto’s om een crimineel tevreden te stellen. Memphis Raines (Cage) moet zijn broer namelijk redden van de dood wanneer deze zichzelf in de knoei heeft gebracht door te werken met de verkeerde personen. Om hem te redden moet Memphis 50 auto’s stelen wetende dat hij zijn autodiefstal verleden achter zich heeft achtergelaten. Een verhaal die zorgt voor een gaap. Dit had nog gecompenseerd kunnen worden met een goede dosis actie, maar daar ontbreekt het ook aan. Zelfs de sterke cast kon het voortstrompelende verhaal niet meer redden.
Robert Duvall als oude rot doet het altijd overtuigend, Angelina Jolie speelt goed de kinky barmeid/monteur en Nicolas Cage moet de dag weer redden. De invulling van de rollen had je vooraf ook al kunnen voorspellen. Toch is het een film die je toch elke keer weer kijkt als hij op tv komt. Of zal het door Angelina Jolie komen?
8 - Next: Een man die een aantal minuten vooruit de tijd in kan kijken, omgevormd tot een actiefilm. Een leuk gegeven en met een goede uitwerking zou dit een perfecte combinatie van een sterk verhaal en actie moeten zijn. Alhoewel het verhaal iets beter uitgewerkt is dan in de bovenstaande films, is het nog steeds niet best. Dit was ook de eerste keer dat een rol van Nicolas Cage wat saai was. Gelukkig speelt Jessica Biel ook in de film, wat eigenlijk het hachje van Next heeft gered. Het is ook erg ongeloofwaardig om te zien dat Jessica Biel verliefd wordt op Nicolas Cage in de film.
Het verhaal wordt pas interessant wanneer Cage ingezet moet worden om een terroristengroep te stoppen. Deze willen namelijk - heel verrassend - Los Angeles opblazen. Daarnaast wordt Jessica Biel ook nog gekidnapped door deze terroristen. De eerste helft van de film wordt gebruikt voor het introduceren van de personages, wat best leuk is gedaan. Naast de redelijke actiefilm die Next is, is wel te zien dat het geld op een gegeven moment op was. De special effects zijn heel erg redelijk tot aan de werkelijke climax van de film. Wat we dan te zien krijgen, is wel de slechtste nucleaire explosie ooit in een film. Wat de kers op de taart had moeten zijn, werd de smet op de cake.
7 - Knowing: Dit is een film die niet je tijd verdoet. Al komt dit eigenlijk vooral door de special effects. Het hele idee was eigenlijk al uitgevoerd in de film The number 23 met Jim Carrey. Hierdoor werd Knowing een stuk minder origineel. Wat er gebeurt met het optellen van de cijfers, is echter veel spectaculairder en pakkender in Knowing dan in The number 23 . Het verhaal begint namelijk met het opgraven van 50 jaar oude kleutertekeningen die onder de school begraven zijn. Tussen de tekeningen bevindt zich een lijst met alleen cijfers, die alle rampen van de wereld heeft voorspeld en nog gaat voorspellen. Tegen het einde van de film raakt het papier op en dan ontstaat er natuurlijk de vraag: Wat nu? Alex Proyas, ook regisseur van I, Robot , stond aan het roer van de film. Het eindproduct resulteerde in een vermakelijke film met vette special effects, maar met een verhaal dat eigenlijk al vaker is verfilmd.
Het acteerwerk is goed verzorgd en Nicolas Cage is geloofwaardig als vader. Ook de geobsedeerdheid die ontstaat door de nummers is erg sterk neergezet. Het overige acteerwerk laat ook geen steken vallen. Dit is ook niet wat deze film nekt. Rampenfilms zijn een uitstervend ras aan het worden. Het enige wat deze films in leven houdt, zijn de geweldige special effects die er in verschijnen. Zonder dit, waren de rampenfilms te vergelijken met de reuzenpanda’s onder de diersoorten.
6 - National Treasure: Bij dit soort films waarin er naar een schat gezocht wordt - zoveel verklapt de titel al - is er altijd een overdosis aan omgevingsshots en wordt er zoveel mogelijk van de wereld tentoongesteld. Ze zijn hooguit vijf minuten op een locatie en dan gaan ze weer naar een ander land toe omdat daar een weer een hint is naar de schat. Het is allemaal een gevalletje Lord of the Rings : Hadden de adelaars niet gelijk naar Mount Doom kunnen vliegen om die ring daar te droppen? Waarom zo belachelijk veel hints en locatiewisselingen? Er zit ook totaal geen tijdsbesef in. Wat gebeurt er precies in de tussentijd dat ze 36 uur moeten reizen naar een andere locatie? Om nog even het verhaal te beschrijven: Benjamin Gates ( Nicolas Cage) is onderdeel van een familie die hun leven heeft gespendeerd om schatten te zoeken. In de film gaat hij op zoek naar een schat die door de Founding Father is achtergelaten na de Amerikaanse revolutie. Wat volgt is een vermakelijke zoektocht die overal naar toe gaat omdat op elke locatie wel eens de schat zou kunnen liggen. Deze film heeft eigenlijk te kampen met het Jerry Bruckheimer virus: van een verhaal dat best wel eens leuk zou kunnen zijn, een overproductie maken door het té grootschalig aan te pakken.
Het is maar goed dat de film zichzelf ook niet zo serieus neemt. Er zitten aardig wat grappen die door de nuchterheid van Justin Bartha wel goed uit de verf komen. Nicolas speelde zoals bijna in elke film weer degelijk, maar een Oscar zou hij nooit winnen met deze vertoning. Al met al een vermakelijke film, maar als deze film weer eens maandelijks uitgezonden wordt, sla ik die zender overgeslagen.
5 - Lord of War: We zijn nu aanbeland bij de top 5, waar de crème-de-la-crème van de actiefilms van Nicolas Cage zich bevindt. Ook al is Lord of War meer een drama dan een actiefilm, de combinatie werkt toch heel erg goed. Het is een intrigerende film met een sterk verhaal. Er wordt een goede diepte gegeven aan de personages en vooral de moraliteit wordt goed in beeld gebracht. Dit is ook één van de beste acteerprestaties van Nicolas Cage. Het verhaal gaat over een wapenhandelaar Yuri Orlov (Nicolas Cage) die een groei doormaakt als wapenhandelaar., van het voorzien van lood aan criminelen tot aan het leveren van een heel arsenaal aan een Afrikaanse oorlogsbarbaar. Vooral de gebeurtenissen er om heen maken deze film goed. Hij worstelt met zijn relatie met een topmodel, de relatie met zijn jongere broer, de achtervolging die een FBI agent inzet en zijn geweten die hem dwars gaat zitten als hij doorkrijgt hoe immoreel hij wel niet bezig is.
Solide acteerwerk en een goed verhaal zorgt ervoor dat deze film toch weer een keer de dvd-kast uitgetrokken wordt. Dat geeft wel aan dat de film impact heeft gehad. Andrew Niccol, die zijn projecten heel erg voorzichtig kiest, heeft met deze oorlog/actie/drama film een goede prestatie afgeleverd. Helaas bevat te film net iets te weinig actie en laat dat nou net bepalend zijn voor deze top 10. Daarom een waardige nummer 5.
4 - Kick-Ass: Dit is de eerste film in de reeks waarin Nicolas Cage niet de hoofdrol op zich neemt, maar wel één van de sterkste rollen in zijn carrière neerzet. Deze film heeft eigenlijk alles wat een film moet hebben; succesvolle grappen, een originele insteek, bekende acteurs in een minder belangrijke rol en natuurlijk een schurk die geen grenzen kent. De film gaat over een jongen die het zat is om dagen lang achter zijn computer te zitten en vieze dingen te doen, maar inn plaats daarvan een belangrijke rol aan wil nemen in de maatschappij. Een superheld dus: Kick-Ass. De eerste keer dat hij iets probeert te bereiken, wordt hij neergestoken en overgereden, waardoor eigenlijk ook zijn superheldkracht ontstaat. Hij voelt namelijk bijna geen pijn meer omdat zijn zenuwen zo beschadigd zijn geweest. Wat volgt is een hilarische tocht waarin hij een ander humaan superheldenkoppel tegen komt: Big Daddy (Nicolas Cage) en Hit-Girl (hilarisch gespeeld door Chloë Grace Moretz), die achter de crimineel Frank D’Amico (Mark Strong, perfecte boevenkop) aanzitten. Kick-Ass raakt ook betrokken in het gevecht tussen Frank D’Amico en het superheldenduo.
Wat deze film zo goed doet, is het hebben van een originele insteek. Het is een superheld die eigenlijk helemaal geen superheld is, gebracht met een dosis humor en bloed. De scène waarin Nicolas Cage gevangen wordt genomen, zorgt ervoor dat deze film op plek 4 komt. Deze scène in combinatie met de muziek zorgt voor een overdosis kippenvel en dit geeft duidelijk aan dat Nicolas Cage heel goed kan acteren. Ook al is het een bijrol, hij komt toch op nummer 4.
3 - Con Air: We betreden nu het podium en beginnen met de bronzen munt. Con Air bestrijkt de 3deplek. Dit is een perfect voorbeeld van hoe een actiefilm moet zijn. Met een sterke cast, mooie actie, Nicolas Cage als boerenpummel, een briljante soundtrack van Trevor Rabin en als verhaallijn een gevangenentransportvliegtuig die wordt gekaapt door de gevangenen die vervoerd worden. Onder deze gevangen bevindt zich Cameron Poe (Nicolas Cage) die berecht is tot een aantal jaar celstraf, terwijl hij uit zelfverdediging handelde. Op de dag dat hij vrijgelaten wordt, moet hij met het transport mee naar een andere gevangenis om daar vrijgelaten te worden. Dit gaat natuurlijk fout met superschurk John Malkovich, die met zijn oneliners en cynisme de film op sommige momenten op sleeptouw neemt. Dit sleeptouw wordt weer overgenomen door Cage wanneer hij roept: “I’m going to save the motherfucking day”. Con Air mist eigenlijk wat diepte in het verhaal, maar bij een pure actiefilm is die diepte toch bijna nooit te bekennen. Dit dunne verhaal wordt gecompenseerd met een dosis vette actie met voor die tijd levensechte special effects. Er is sterk acteerwerk van Cage en Malkovich en een aantal geweldige bijrollen, met name die van Steve Buscemi die als een soort Hannibal Lecter wordt neergezet in deze film.
De film bouwt goed op naar een spannende climax. De film verliest op geen enkel moment zijn spanning en dat is voor een actiefilm een belangrijk gegeven. Het enige minpunt is de casting van John Cusack als U.S. Marshall. Op de een of andere manier komt hij niet geloofwaardig over. Hij komt beter tot zijn recht als accountant of een schrijver en aangezien daar geen plek voor was, had een acteur als John Travolta beter uitgepakt.
2 - Face/Off: Deze film is een waar meesterwerk en verdient daarom de zilveren hamer. Nicolas Cage als schurk en John Travolta als good guy. Of is het nou andersom? Deze film verliest op geen enkel moment de spanning en de verhaallijn blijft heel de film intact en neemt nergens een aparte wending. Het verhaal gaat over de strijd tussen agent Sean Archer (John Travolta) en Castor Troy (Nicolas Cage). De politie komt Castor op het spoor en als gevolg van een gevecht raakt Castor Troy in een coma, terwijl Castor ergens een bom heeft geplaatst die veel mensen het leven kan kosten. Om er achter te komen waar de bom ligt, moet Archer een huidtransplantatie ondergaan waarbij Sean Archer de huid overneemt van Castor Troy. Travolta wordt dus Cage. Klinkt ingewikkeld maar het wordt zo gebracht dat het best logisch klinkt. Dit is een speciale operatie waar maar een aantal mensen van weten. Tijdens het ontrafelen van het geheim van de bom, ontwaakt de echte Castor Troy uit een coma en dwingt de arts om de huid van Archer op hem te plaatsen. Cage wordt dus Travolta. De film bouwt dan een continue spanning op met een geweldig schaakspel tussen Cage en Travolta. Beide acteren heel sterk als schurk en good guy en de film komt dan ook tot explosie richting het einde. Een zinderende finale.
Wat goed is aan deze film, is de manier waarop de personages worden neergezet. De perverse crimineel Cage die verandert in een goedaardige politieagent. En workaholic Travolta die verandert in een crimineel. Deze balans is zo goed uitgewerkt, dat het naast een pure actiefilm ook een psychologisch spel wordt tussen de twee. Er is eigenlijk geen enkel minpunt aan deze film. Het enige wat niet had gehoeven, is het ontploffen van de speedboot aan het einde. De speedboot vliegt de lucht in met een salto of twee en belandt met de punt op het water. Wat volgt is een grote explosie. Laten we het op dynamietoverschot houden.
1 - The Rock: De absolute winnaar is The Rock . Wat een film, wat een actie, wat een sensatie!. Het verhaal is alleen misschien wat afgezaagd. Een militair en zijn team die niet het respect gekregen hebben wat ze verdienden, stelen daarom een aantal chemische raketten om op San Fransisco af te vuren. Maar het wordt wel heel goed uitgewerkt en je snapt de beweegredenen wel van de militair (gespeeld door Ed Harris). De rest wordt opgevuld met huurlingen en dat zorgt ook weer voor spanningen aangezien hij eer wel hoog heeft staan. Om deze groep te bestrijden moet Alcatraz geïnfiltreerd worden door Stanley Goodspeed (Nicolas Cage) en een aantal militairen onder begeleiding van Mason (Sean Connery), die de enige persoon is die ontsnapt is uit Alcatraz en daarom mee moet. De inleiding van de film duurt wel redelijk lang met een introductie van de personages en het probleem en een achtervolging die de helft van San Fransisco plat legt, maar komt uiteindelijk tot een climax op Alcatraz die ongeveer 1 uur en 20 minuten duurt. Het samenspel tussen Nicolas Cage en Sean Connery is werkelijk briljant met de nuchterheid van Mason en de onervarenheid van Goodspeed. Het is een perfecte combinatie van humor en supervette actie. Deze film steekt met kop en schouders boven de rest uit.
De film is geregisseerd door Michael Bay en dat is ook te merken ook. De kogels vliegen door het beeld en de ontploffingen zien er geweldig uit. Wat deze film van zijn andere films onderscheidt, is de diepte die er aan de hoofdpersonages gegeven wordt. De casting is ook perfect met Sean Connery als Engelse oude rot die onverslaanbaar is en Nicolas Cage als bang iemand die later in de film uit zijn cocon ontpopt en wel degelijk klappen kan uitdelen. Michael Bay's beste film en de start van Nicholas Cage' carrière in 1996. Eén woord voor deze film: episch!
Zou er een top 10 gemaakt worden van Nicholas Cage zijn actiefilms als hij niet de geweldige reeks in 1996 en 1997 met The Rock , Con Air en Face-off had gemaakt? Waarschijnlijk niet. Dit zijn de gloriejaren geweest van zijn carrière. Zal er in de toekomst nog een actiefilm komen met Cage die het niveau heeft dat zijn oude actiefilms kan evenaren? Misschien een rol in The Expendables 3 ?