R U There - recensie

Bioscoop
maandag, 14 juni 2010 om 11:47
r u there 3
Treffend portret van eigen boden over de game generatie.
Onlangs werd bekend dat Verbeek's R U There genomineerd was voor de Un Certain Regard prijs in Cannes. Inmiddels weten we dat hij deze niet gekregen heeft, maar om in de selectie van dit programmaonderdeel van het festival te komen is nog weinig Nederlandse regisseurs gelukt en dat is dus zeker noemenswaardig.
r u there 1
Jitze (Stijn Koomen) is een professionele gamer die de wereld rond reist voor game toernooien. Op een dag ziet hij een ongeluk voor zijn ogen gebeuren waardoor hij over zijn huidige leven gaat nadenken. Als hij vervolgens de Taiwanese Betel Nut Girl (schaars geklede meisjes in neon-verlichte gebouwen met open ramen langs de weg die sigaretten en vruchten verkopen aan vrachtwagenchauffeurs) Min Min (Ke Huan-Re) ontmoet, probeert hij dichter bij haar te komen via de virtuele wereld van Second Life.
Game generatie
Bijzonder aan R U There is dat ongeveer een vijfde van de film plaatsvindt in verscheidene computergames, van shooters tot Second Life. Voor zijn research verbleef David Verbeek een tijd in Second Life onder naam van verschillende avatars, om de extreme identificatie die gebruikers met hun avatar hebben en de relaties met de avatars van andere gebruikers te onderzoeken. Zo kunnen de gebruikers van Second Life zich meer thuis voelen in die digitale wereld, daar makkelijker communiceren en intiemere relaties hebben dan in het echte leven waar het vaak allemaal wat moeizamer gaat. Het levert in R U There een sterke portrettering van die gamegeneratie op, die voor veel gamers herkenbaar zal zijn. Voor degenen die er niet mee opgegroeid zijn, geeft het een empathische kijk in de wereld van die generatie, waarna ze wellicht een bredere blik op het fenomeen zullen hebben.
Visuele stijl
Een kenmerk van Verbeek's eerder films was een visuele stijl die aan het werk van Aziatische makers als Hou Hsiao-Hsien en Tsai Ming-Liang deed denken. Die films bestonden vaak uit prachtig gekadreerde shots en een langzaam ritme, waardoor die films in Nederland misschien niet het grote publiek trokken dat ze verdienden. En dat terwijl Verbeek's voorlaatste film Shanghai Trance in China in tientallen bioscopen draaide. Met R U There gaat Verbeek duidelijk op zoek naar een groter publiek, maar doet hij dat zonder zijn karakteristieke visuele stijl op te offeren. R U There is makkelijker te volgen en met zijn Nederlandse hoofdpersoon misschien toegankelijker voor de Nederlandse kijker, wat ook een verdienste is van het sterke scenario van Rogier de Blok, met wie Verbeek eerder samenwerkte voor zijn speelfilmdebuut Beat .
r u there 2
is een indrukwekkende film over een generatie die liever menselijk contact zoekt in een digitale en escapistischer wereld dan de onze. Zonder een oordeel te geven en door genoeg open te laten laat Verbeek de problemen zien die dit voor deze generatie op levert. Hij geeft hierbij geen antwoorden, maar stelt vragen en laat met zijn subtiele film een licht schijnen op een onderwerp dat nog niet vaak zo genuanceerd in een film is verkend. Kortom, een sterke film van eigen bodem met een regisseur die we goed in de gaten moeten houden.
gelester
gelester
gelester