Hayao Miyazaki neemt bitterzoet afscheid na jaren van vakmanschap.
Het is niet zomaar uit de lucht gegrepen wanneer er gesteld wordt dat Hayao Miyazaki behoort tot één van de beste animatieregisseurs uit de recente filmgeschiedenis. Zijn onberispelijke oeuvre bestaat onder meer uitMy Neighbour Totoro, waarmee hij de Japanse animatiefilm wereldwijd op de kaart zette en Spirited Away, waarvoor hij beloond werd met een Oscar. Iedere film is een pareltje op zichzelf enThe Wind Risesis daarin geen uitzondering. Miyazaki liet zich voor zijn laatste film inspireren door een quote van Jiro Horikoshi: “All I wanted to do was to make something beautiful”. Het is een quote die tot ieder zijn verbeelding kan spreken en zonder twijfel zag Miyazaki raakvlakken met zijn eigen levensdoel: het inspireren van anderen met de wonderlijke werelden van zijn creaties.
Dromen
The Wind Risesis een fictieve vertelling over het leven van Jiro Horikoshi, een vliegtuigingenieur die vliegtuigen maakte in de Tweede Wereldoorlog. Van jongs af aan droomde hij er van om te vliegen in één van zijn eigen creaties. Alleen heeft Jiro geen goed zicht, waardoor hij van deze droom lichtelijk moest afwijken en zich volledig stortte op het bouwen van majestueuze windschepen. Jiro deelt zijn dromen met zijn grote Italiaanse voorbeeld Giovanni Caproni en raakt geïnspireerd om deze na te jagen. De schoonheid van zijn creaties hebben echter wel een keerzijde, wanneer deze dienen als destructieve wapens tijdens de oorlog. Hoewel Jiro de oorlog tegen de VS zinloos achtte, heeft hij wel een duidelijke bijdrage geleverd aan de militaire macht bij het bouwen van de Mitsubishi A6M Zero. Als kijker wordt je vrij gelaten om hierover een eigen mening te vormen. Een terugkomende vraag is of je je dromen moet opgeven wanneer er van iets moois, iets verschrikkelijks wordt gemaakt. "Do you prefer a world with pyramids, or with no pyramids?"
Tegenpolen
The Wind Risesis een gepassioneerde vertelling over een man die tegengehouden wordt door de turbulenties van het leven en door middel van trots en liefde terugvecht om zijn droom te verwezenlijken. Hayao Miyazaki’s laatste werk is meer gericht op het volwassen publiek in vergelijking met zijn voorgaande werk. Zo is de propagandist een kettingroker en wordt hij geconfronteerd met problemen die voor kinderen niet te begrijpen zijn. Dit gezegd hebbende past het dan ook perfect als volwaardige afsluiting van zijn carrière.The Wind Risesheeft nog steeds dezelfde herkenbare thema’s als natuurelementen, technologie en pacifisme en is ongelooflijk rijk aan details. De manier waarop de bomen en het gras bewegen door de wind en een aardbeving die Tokyo in vuur en vlam zet, is een moment in de film die als metafoor kan worden gezien van de onheilspellende tijden en is eveneens een rode draad door het leven van Jiro. De ogenschijnlijke tegenpolen werken door de gehele film door, wat resulteert in geslaagd Japanse melodrama die je traankanalen constant bespelen.
Conclusie
Hayao Miyazaki laat net als Jiro met zijn laatste werk een fantastisch toonbeeld van Japanse kunde na. The Wind Risesis een prachtig vormgegeven film, die een ontroerende stemming weet voort te brengen. Geïnspireerd door Thomas MannsThe Magic Mountain en soortgenoot van het verwezenlijken van droomwerelden Jiro Horikoshi, weet Miyazaki opnieuw een oogverblindend meesterwerk af te leveren. De zeggingskracht en focus op volwassen thema’s passen perfect bij een bitterzoet einde van een smetteloze carrière en dat is aan alles voelbaar.The Wind Risesademt onuitputtende schoonheid uit, die voortkomt uit Miyazaki’s voorgaande werk, zoals het opwinden van de vliegtuigmotor inPorco Rossotot de aardbeving die je doet denken aan de razende Ohms inNausicaä of the Valley of the Wind.Kortom, The Wind Risesis verplichte kost voor iedere animatieliefhebber en Miyazaki-fan.