Een eerbetoon aan de titelsequentie.
Wat hebben de films Catch Me If You Can , Delicatessen en de televisieseries Six Feet Under en Cowboy Bebop met elkaar gemeen? Ze hebben allemaal een geweldige titelsequentie. Maar wat is de functie van zo'n sequentie en waarom is het nodig er wat extra aandacht aan te schenken? De speciale DVD-uitgave Forget The Film, Watch The Titles! zorgt hopelijk voor de antwoorden.
Warming-up
Een film begint vrijwel nooit meteen, maar wordt vaak voorafgegaan door een titelsequentie. Een soort van amuse. Maar een titelsequentie heeft niet enkel de functie van lekkermakertje. Bij de kijker moet een zekere transitie plaatsvinden om hem vanuit de 'echte' wereld over te brengen in de 'fictieve' wereld van de film. Je zou de titelsequentie dan ook een warming-up kunnen noemen ter voorbereiding van het echte werk. En hier zit nu net de crux. Doordat kijkers nog niet helemaal in de film zitten tijdens de titelsequentie, heeft dit onderdeel een ondergewaardeerde positie. De DVD-uitgave Forget the Film, Watch the Titles! erkent dit probleem en wil het tij keren door nu eens de titelsequentie in de spotlight te plaatsen. Daarom ook niets dan hulde voor dit initiatief, die een wereld aan kleine meesterwerkjes zichtbaar maakt.
Een film begint vrijwel nooit meteen, maar wordt vaak voorafgegaan door een titelsequentie. Een soort van amuse. Maar een titelsequentie heeft niet enkel de functie van lekkermakertje. Bij de kijker moet een zekere transitie plaatsvinden om hem vanuit de 'echte' wereld over te brengen in de 'fictieve' wereld van de film. Je zou de titelsequentie dan ook een warming-up kunnen noemen ter voorbereiding van het echte werk. En hier zit nu net de crux. Doordat kijkers nog niet helemaal in de film zitten tijdens de titelsequentie, heeft dit onderdeel een ondergewaardeerde positie. De DVD-uitgave Forget the Film, Watch the Titles! erkent dit probleem en wil het tij keren door nu eens de titelsequentie in de spotlight te plaatsen. Daarom ook niets dan hulde voor dit initiatief, die een wereld aan kleine meesterwerkjes zichtbaar maakt.
Compilatie
Forget the Film, Watch the Titels! begon als idee in 1999 en breidde zich uiteindelijk uit tot een website op SubmarineChannel, tentoonstellingen, een tour en nu de uitgave van een verzamel-DVD. Het bijna 3 uur durende materiaal bestaat uit 38 titelsequenties en 9 korte documentaires over de mensen erachter. De geselecteerde titelsequenties vormen samen een collectie van de beste hedendaagse titelsequenties, zo is te lezen op de achterkant van de DVD. De focus ligt op Europa, maar er zijn ook sequenties afkomstig uit landen daarbuiten. Niet dat de geselecteerde sequenties slecht zijn, maar ik was een beetje teleurgesteld. Met uitzondering van de geweldige opening van Ex Drummer en de mooie sequentie van Good Bye Lenin vond ik de geselecteerde sequenties weinig indrukwekkend. Zijn dit werkelijk de beste sequenties van de afgelopen paar jaar? Ik kan titelsequenties op gaan noemen die ik liever in deze collectie had zien zitten, zoals die van JCVD , Harry Brown of Lord of War , maar dat is een kwestie van smaak. Ik realiseer mij dat dit zeer persoonlijk is en dat deze sequenties ook uit hun verband zijn getrokken en hierdoor de context van een film missen. Daarom vond ik het ook jammer dat er niet een nieuwe context is gecreëerd door uit te leggen waarom en hoe deze collectie tot stand is gekomen. Iedere sequentie wordt dan wel afzonderlijk besproken, maar ik mis een overkoepelende motivatie. De argumentatie dat dit de beste hedendaagse sequenties zijn, vind ik niet voldoende. Maar zolang er niet een omvattend thema is, voelt deze collectie als samengeraapt.
Forget the Film, Watch the Titels! begon als idee in 1999 en breidde zich uiteindelijk uit tot een website op SubmarineChannel, tentoonstellingen, een tour en nu de uitgave van een verzamel-DVD. Het bijna 3 uur durende materiaal bestaat uit 38 titelsequenties en 9 korte documentaires over de mensen erachter. De geselecteerde titelsequenties vormen samen een collectie van de beste hedendaagse titelsequenties, zo is te lezen op de achterkant van de DVD. De focus ligt op Europa, maar er zijn ook sequenties afkomstig uit landen daarbuiten. Niet dat de geselecteerde sequenties slecht zijn, maar ik was een beetje teleurgesteld. Met uitzondering van de geweldige opening van Ex Drummer en de mooie sequentie van Good Bye Lenin vond ik de geselecteerde sequenties weinig indrukwekkend. Zijn dit werkelijk de beste sequenties van de afgelopen paar jaar? Ik kan titelsequenties op gaan noemen die ik liever in deze collectie had zien zitten, zoals die van JCVD , Harry Brown of Lord of War , maar dat is een kwestie van smaak. Ik realiseer mij dat dit zeer persoonlijk is en dat deze sequenties ook uit hun verband zijn getrokken en hierdoor de context van een film missen. Daarom vond ik het ook jammer dat er niet een nieuwe context is gecreëerd door uit te leggen waarom en hoe deze collectie tot stand is gekomen. Iedere sequentie wordt dan wel afzonderlijk besproken, maar ik mis een overkoepelende motivatie. De argumentatie dat dit de beste hedendaagse sequenties zijn, vind ik niet voldoende. Maar zolang er niet een omvattend thema is, voelt deze collectie als samengeraapt.
Documentaires
Gelukkig zijn er nog de korte documentaires op het tweede schijfje die voor meer verdieping zorgen. Er zijn 9 documentaires waarin designers van titelsequenties je een kijkje gunnen achter de schermen. Dit is zeer interessante materie en vooral Darius Ghanai en Kook Ewo hebben een duidelijke visie over de functie van de titelsequentie. Zo moet dit volgens Ghanai rust uitstralen en kijkers een relaxed gevoel brengen, omdat ze bijvoorbeeld net de bioscoop zijn binnengekomen en zich nog moeten installeren in hun stoel (jas uit, telefoon uit). Ewo heeft het erover hoe je met je sequentie op de achtergrond moet blijven en proberen in het verlengde terecht te komen van de film in plaats van op te willen vallen. Uitspraken als deze leggen bloot waarom titelsequenties vaak onopgemerkt blijven.
Gelukkig zijn er nog de korte documentaires op het tweede schijfje die voor meer verdieping zorgen. Er zijn 9 documentaires waarin designers van titelsequenties je een kijkje gunnen achter de schermen. Dit is zeer interessante materie en vooral Darius Ghanai en Kook Ewo hebben een duidelijke visie over de functie van de titelsequentie. Zo moet dit volgens Ghanai rust uitstralen en kijkers een relaxed gevoel brengen, omdat ze bijvoorbeeld net de bioscoop zijn binnengekomen en zich nog moeten installeren in hun stoel (jas uit, telefoon uit). Ewo heeft het erover hoe je met je sequentie op de achtergrond moet blijven en proberen in het verlengde terecht te komen van de film in plaats van op te willen vallen. Uitspraken als deze leggen bloot waarom titelsequenties vaak onopgemerkt blijven.
Extra's
Gepresenteerd in de vorm van een boek, ziet deze DVD-uitgave er prachtig uit. Binnenin vind je naast de twee DVD's, een boekje met pagina's aan informatie over zowel de sequenties als over de korte documentaires. Wat jammer is, is dat de volgorde van zowel de documentaires als titelsequenties op papier niet overeenkomen met de volgorde op de DVD. Vooral bij de sequenties is dit hinderlijk wanneer je snel de achtergrondinformatie van een bepaalde sequentie wilt hebben.
Gepresenteerd in de vorm van een boek, ziet deze DVD-uitgave er prachtig uit. Binnenin vind je naast de twee DVD's, een boekje met pagina's aan informatie over zowel de sequenties als over de korte documentaires. Wat jammer is, is dat de volgorde van zowel de documentaires als titelsequenties op papier niet overeenkomen met de volgorde op de DVD. Vooral bij de sequenties is dit hinderlijk wanneer je snel de achtergrondinformatie van een bepaalde sequentie wilt hebben.
Conclusie
Het idee is geweldig, alleen de gekozen titelsequenties zonder contextverduidelijking wat minder. Afzonderlijk worden de sequenties dan wel omschreven, maar ik mis de overkoepelende motivatie voor deze collectie van 38 titelsequenties. De verdieping zit gelukkig wel in de 9 korte documentaires. Deze DVD-collectie is een belangrijk naslagwerk en ik hoop dan ook zeker dat er een tweede DVD uitkomt, maar dan met een duidelijker centraal beargumenteerd thema. Want dat de titelsequentie een eerbetoon verdient is zeker.
Het idee is geweldig, alleen de gekozen titelsequenties zonder contextverduidelijking wat minder. Afzonderlijk worden de sequenties dan wel omschreven, maar ik mis de overkoepelende motivatie voor deze collectie van 38 titelsequenties. De verdieping zit gelukkig wel in de 9 korte documentaires. Deze DVD-collectie is een belangrijk naslagwerk en ik hoop dan ook zeker dat er een tweede DVD uitkomt, maar dan met een duidelijker centraal beargumenteerd thema. Want dat de titelsequentie een eerbetoon verdient is zeker.