Een baby wordt op de achterbank van een taxi achtergelaten. De taxichauffeur probeert met alle macht te achterhalen waar de moeder is die dit heeft gedaan.
Afghanistan heeft een weinig rijke filmcultuur. Logisch, het land is meer bezig met het voeren van oorlog dan dat het bezig is met deze tak van de entertainmentindustrie. In 2007 was er uiteraard de goed ontvangen film The Kite Runner naar het boek van Khaled Hosseini. Maar met regie in de handen van Marc Forster en gefinancierd door Hollywood studio’s, kan dit niet echt tot een authentiek Afghaans product gerekend worden. Toch weet Afghanistan af en toe wat pareltjes naar buiten te smokkelen zoals met deze Kabuli Kid .
In Kabul pikt taxichauffeur Khaled (Hadji Gul) een vrouw gekleed in een blauwe boerka samen met haar baby, op. Wanneer de taxi bij de bestemming is aangekomen, laat de vrouw haar baby van zes maanden op de achterbank van de taxi liggen. Khaled rent de moeder achterna, maar ze is verdwenen en hij blijft achter met een jongetje van een half jaar oud. Wie is de moeder en hoe kan hij haar terugvinden? Het basisgegeven van is een baby dat te vondeling wordt gelegd. In plaats van de kant op te gaan van een opvoedkundig drama, kiest regisseur Barmak Akram voor een soort roadmovie waarin de zoektocht naar de moeder van de achtergelaten zuigeling centraal staat. Interessant in het karakter Khaled is dat hij de moderne Afghaanse man vertegenwoordigt die tegen de Taliban en boerka’s is. Een man die niks moet hebben van baarden. Een man van meer gelijke rechten tussen mannen en vrouwen. Hierdoor schetst zijn personage meteen al veel sympathie bij de westerse kijker.
Khaled is een man met dochters, maar heeft (nog) geen zoon. In landen als Afghanistan wordt er erg veel waarde gehecht aan het hebben van een zoon. Doordat de baby een jongetje is, roepen zijn familieleden en vrienden dat het een geschenk van God is. Hij is aangewezen om het jongetje op te voeden. Khaled wil daar echter niets van weten en schakelt zelfs het plaatselijke Radio Afghanistan in om de moeder op te sporen.
Beautiful Kabul
Opvallend aan Kabuli Kid is hoe goed de film eruit ziet. Natuurlijk is de film (verhaal)technisch wat primitief. Hij is over het algemeen wat traag voor westerse begrippen en komt niet echt tot een interessante ontknoping. Ook is de montage hier en daar niet al te noemenswaardig. Toch weet Akram zeker mooie beelden te schieten en hij heeft vooral een sterke troef in acteur Hadji Gul. Khaled is uiteindelijk het kloppende hart van de film en Gul maakt er een ontzettend aandoenlijk karakter van. Enkel hierdoor is de film al meer dan de moeite waard.
Kabuli Kid zorgt voor een interessante tweestrijd, het uiteen gevallen Kabul tegen het aandoenlijke verhaal van Khaled. Hieruit haalt de film ook zijn kracht. De zoektocht van een man tegen de achtergrond van een getroebleerd land. Het helpt vooral ook dat Akram de film erg klein en persoonlijk houdt, maar zorgt hier en daar ook voor wat subtiele politieke statements. Akram laat het Kabul van nu zien.
Extra’s
Deze dvd bevat enkel een aantal trailers.
Conclusie
Hoewel Kabuli Kid voor het westerse publiek hier en daar misschien wat traag en zelfs wat oudbollig overkomt, is dit voor de Afghaanse filmindustrie een grote stap. Akram zorgt dat de film mooi is om naar te kijken, maar dat hij ook erna nog een beetje in het hoofd blijft hangen. Verder zorgt acteur Hadji Gul voor een erg aandoenlijk en goed neergezet personage als Khaled. De film lijkt vooral ook een verhaal over wilskracht, hoop en liefde in een land dat dit het meest nodig heeft. Kabuli Kid is dan misschien geen meesterwerk, maar als Afghaans exportproduct verdient hij zeker een grote kans om door velen bekeken te worden.