Rogue - dvd recensie

Dvd & blu-ray
maandag, 16 maart 2009 om 22:43
rogue
In het ruige landschap van Noord Australië neemt een Amerikaanse journalist Pete een riviercruise met een groep toeristen. Hij voelt zich meteen aangetrokken tot Kate, de mooie tourgids. Wanneer de boot wordt geraakt door iets onder water, verandert de pleziertocht in een nachtmerrie.
Terror tory
'Welcome to the terrortory', een voornamelijk Australische productie uit 2006 geschreven en geregisseerd door Greg Mclean wiens debuut Wolf Creek zeer aardig was, dus stop ik met vertrouwen de DVD in de speler.
rogue 2
De film
Zodra de film inzet waan ik me gelijk op het Discovery Channel. Een enorme hoeveelheid aan promotionele Australische natuurshots, schitterend geschoten, mooie kleuren en een duidelijk inzicht waar het zich af gaat spelen. So far, so good.
Dan opent de film en zien we Pete McKell (Michael Vartan) aankomen als toerist, in net pak, in een dorp dat het laatst was gemoderniseerd in de jaren 50. Na wat lokale gein te hebben ontvangen van de inwoners vertrekt hij met de cruise onder leiding van, de toch wel lekkere, Captain Kate. Een aantal medereizigers, waarvan we, als horrorkenners, er toch een aantal gelijk markeren als “dead meat” zitten bij hun in de boot.
Hier heeft de regisseur een goed moment genomen om zijn verhaal en suspense in te leiden en toch tevens een aantal karaktertrekken uit te diepen. Niet zo diep als sommige schrijvers en dramacritici zouden willen, maar daar draait het in deze film ook niet om. Er wordt ook niet geheimzinnig gedaan over het feit dat dit een horrorfilm is met een krokodil in de hoofdrol. Mensen die geen gevoel voor horror en humor hebben begrijpen niet dat er slachtvlees in zo’n film moet zitten, want de horror fanaten vinden dit nu eenmaal geweldig! En dat is het ook. Maar toch, de karakters worden toch op een of andere manier bij je gebracht en je krijgt sympathie voor sommige, terwijl je voor andere hoopt dat het snel gebeurt. Tot aan de helft is deze film een beetje voortkabbelend, je weet dat het er is maar er gebeurt niets . Dan komt men bij een plaats van ongeluk en slaat iets de boot lek. Oké, vrij voorspelbaar maar toch wel mooi gedaan als effect. Ze gaan aan land en zoals gewoonlijk, het gebruikelijke over en weer geruzie.
Dan zet de film in met een gang die, waarschijnlijk omdat we 45 minuten hebben moeten wachten, niet meer stopt. Het eerste slachtoffer wordt totaal geluidloos gepakt en de impact hiervan is echt tien keer zo groot als het met een hoop kabaal was gebeurd. Vanaf dat moment begint pas echt de “stoelendans” en als de muziek stopt zijn er best nog wel een aantal mensen op een stoel. De film is donker en toch niet al te eng. De effecten zijn goed en degelijk, en uit niets blijkt dat dit deze film ongeloofwaardig is. Juist door het eenvoudig gebruik van de effecten en de achtergrond die je krijgt in de film blijft het geheel overeind.
rogue 1
Acteurs
Op de backcover worden een aantal acteurs vermeld waarvan ik niet zeker ben of die deze film zouden kunnen dragen. Te beginnen met Michael Vartan, bekend als de, eeuwige net niet in huilen uitbarstende, CIA agent Vaughn in Alias , die het als acteur toch niet echt moet hebben van zijn charismatische uiterlijk, Radha Mitchell, blonde hurl (hunky girl) wel echt Aussie, maar in Silent Hill toch ook niet echt vol overtuiging en upcomer Sam Worthington. Na de film moet ik dit toch bijstellen, dat dit duidelijk een voorbeeld is van goede en juiste casting en mensen laten doen waar ze goed in zijn.
rogue 3
Een leuke en grappige touch is het menu en eind credits. Deze worden ondersteund door het nummer “Never smile at a Crocodile” van de Paulette Sisters maar wat de meeste toch zullen herkennen als het “Lach nooit tegen een Krokodil”, het lijflied van Kapitein Haak uit de Disney film: Peter Pan. Al met al een leuke onderhoudende spannende griezelfilm en zeker de moeite waard voor de fans van horror en dieren te gaan huren of kopen.
Holografisch
De vormgeving is een mooie box met een leuk holografisch plaatje erop en dat compenseert dan een beetje voor de karige inhoud. Want extra’s (maar dat is gebruikelijk bij films van DFW) zijn er niet.
grijsster