IDFA 2010: The Good Life - recensie

Filmfestivals
zondag, 28 november 2010 om 15:57
the good life 3
Aristocratische familie zonder geld die niet met hun 'armoede' om kunnen gaan.
Een weduwe leeft met haar dochter in een appartement in Portugal. Ooit waren ze rijk, leefden op een enorm landgoed en gingen gelukkig door het leven. Maar dat was in het verleden, tegenwoordig leven ze van het langzaam verkopen van de laatste restjes spullen waardoor ze elke maand maar net rond kunnen komen terwijl ze ook nog eens flink in de schulden zitten. Terwijl de moeder de dochter alsnog probeert voor te bereiden op een leven in de maatschappij, geeft de dochter de moeder constant de schuld over hoe ze is opgevoed. Werk is nog steeds taboe voor haar en met een lege cv en een leeftijd van in de vijftig, zit een baan er ook niet echt in, hoewel dat wel is wat de moeder graag nog zou zien voor ze overlijdt.
the good life 1
Wat qua inhoud onder een slechte MTV-aflevering van een reality-soap zou kunnen vallen, is The Good Life een stuk diepzinniger dan de synopsis in eerste instantie misschien klinkt. Alles is bij deze familie weliswaar flink uitvergroot, maar toch zijn een hoop van de problemen die ze hebben erg universeel. Hoe voed je bijvoorbeeld als ouder je kinderen op zonder dat je er later spijt van krijgt? Het is weliswaar een luxe probleem, maar wel één van onze tijd en alleen dat gegeven maakt de film al erg relevant. Een ander sterk punt aan de film is dat maakster Mulvad slechts blijft observeren en niet in talking heads vervalt. Wel is het concept iets minder origineel dan het in eerste instantie klinkt, omdat de film ook wel weer overduidelijk geïnspireerd is door de film Grey Gardens van de gebroeders Maysles.
De Denen zijn flink in opkomst met een aantal sterke documentaires. In 2008 won al de belangrijkste prijs op het IDFA en ook dit jaar op laten ze met en zien dat ze er documentaires kunnen maken. is een indringend documentaire die op sommige momenten vanwege zijn karakters kan tergen en irriteren, maar wel zeker iets zinnigs heeft te vertellen over opvoeding, materialisme en andere universele thema's van onze tijd.
gelester
gelester
gelester