IFFR 2011: Docteur Chance - recensie

Filmfestivals
donderdag, 27 januari 2011 om 22:21
docteur chance
Lynch meets Godard in François-Jacques Ossang's levendige ode aan de cinema
Rock 'n' Roll, kunstverzamelaars, stille films en prostituees. Dat zijn een aantal ingrediënten van een François-Jacques Ossang film. De 54-jarige filmmaker wordt tijdens het IFFR 2011 geëerd met een retrospectief, net als filmmakers Agusti Villaronga en Nathaniel Dorsky. De Fransman heeft een bescheiden oeuvre opgebouwd uit drie lange en vier korte films die allemaal vertoond worden tijdens het festival.
docteur chance 590x389
Wat Docteur Chance , een film uit 1997, het meest onderscheidt van zijn andere films is dat de film in kleur is. Docteur Chance gaat over Angstel (Pedro Hestnes), een gangster die eigenlijk schrijver wil worden maar in de kunsthandel zit. Nadat zijn vriendin hem opnieuw heeft bedrogen, gaat hij er met een prostituee (Elvire) vandoor. Met de hulp van zijn vriend Vince Taylor (Joe Strummer in zijn laatste rol als acteur) vlucht hij richting Chili.
François-Jacques Ossang's roadmovie ziet eruit als een stille film, klinkt als een recente film en heeft de feel van rebellenjaar 1968. Voor de regisseur zelf is Docteur Chance de hele twintigste eeuw samengevat in één film, maar dan niet in een documentair overzicht, zoals bijvoorbeeld Jean-Luc Godard's Histoire du cinema , maar eerder in de geest van Godard's oudere werk: energiek en in hoog tempo met veel referenties naar films, literatuur en muziek. Juist doordat Ossang er niet voor kiest een bepaalde tijd zo authentiek mogelijk weer te geven, creëert hij een origineel en tijdloos universum, waar van alles mogelijk is. Zo verschijnt er opeens een tussentitel tussen de scenes, of een kort intermezzo waarin de hoofdpersoon zich tot de camera richt, om de scene daarop weer voor een liefdes- of schietscène plaats te maken.
docteur chance1 590x410
Ossang's energieke trip door de twintigste eeuw is een festijn voor de zintuigen. De film toont zowel Ossang's visuele talent als ook zijn kennis en liefde voor de cinema in zijn samensmelting van klassieke en moderne esthetica. Als je liefde voor de cinema zo groot is als die van Ossang, zul je ongetwijfeld gefascineerd zijn door Ossang's excentrieke cinema.
Voorstellingen tijdens het IFFR 2011:
2 februari - 19:15, LantarenVenster 6
3 februari - 20:15, Cinerama 4