IFFR 2011: Wasted Youth - recensie

Filmfestivals
donderdag, 27 januari 2011 om 23:07
wasted youth
De openingsfilm van het IFFR 2011.
Waar er voor de slotfilm van het festival vaak een publiekstrekker wordt gekozen (dit jaar is dat de Oscargenomineerde The Fighter ), is de openingsfilm traditioneel een kleine, onbekende productie. Vorig jaar was de eer nog voor Paju van ex-Tiger Award winnaar Park Chan-Ok. Dit jaar is gekozen voor Wasted Youth van filmmakers Arguris Papadimitropoulos en Jan Vogel. Behalve dat de film het festival dus opent, dingt deze ook mee naar één van de drie Tiger Awards die aan het slot van het festival worden uitgereikt.
Bij Griekenland denk je waarschijnlijk eerder aan de grote literatuur dan aan de cinema van het land. Toch heeft Griekenland een lange filmtraditie. Sinds een poosje is het zelfs bezig aan een nieuwe opmars. Deze golf van nieuwe regisseurs werd ook vorig jaar al enigszins gerepresenteerd door het ijzingwekkende zwartkomische Dogtooth van regisseur Giorgos Lanthimos. Hij is ook dit jaar op het festival te bewonderen, maar dan als acteur in een andere Griekse productie: Attenberg .
wasted youth 590x393
Geïnspireerd door de drie dagen durende rellen in Athene in december 2008, maar zonder ze letterlijk te willen verfilmen, gingen regisseurs Arguris Papadimitropoulos en Jan Vogel met een script van slechts een paar pagina's aan de slag. Wasted Youth volgt een klassieke structuur met een aantal parallelle verhaallijnen: die van een gefrustreerde politieagent die genoeg heeft van zijn werk waar hij regelmatig nachtdiensten moet draaien, en van een tiener die met zijn vrienden zijn tijd op typische tienerwijze verspilt met skateboarden, feesten, meisjes en andere onzinnigheden.
Door jongens van de straat te casten voor de hoofdrollen weten Papadimitropoulos en Vogel het dagelijks leven tijdens een hete zomer in Athene op authentieke wijze weer te geven, waarbij een aantal scènes duidelijk geïmproviseerd zijn. Dit levert geweldige scènes op, waaronder één waarbij de hoofdrolspelers op een bruiloftsfeestje bij hun Turkse vriend volledig uit hun dak gaan. Het leven van de agent daarentegen representeert meer de realiteit van het gewone leven in Athene. Het is warm, en daardoor vermoeiend, en bovendien zijn het onzekere tijden door de economische crisis.
Door de contrasten in de personages wordt het naarmate de film vordert steeds duidelijker dat de confrontatie tussen die twee hoofdpersonages onvermijdelijk is. In welke vorm precies is dan nog niet duidelijk, maar uiteindelijk vindt alles in die ene nacht plaats, waar alles op zijn plek valt.
Wasted Youth is frisse moderne cinema van twee talentvolle regisseurs die een urgente film over hun thuisland hebben gemaakt. Door deze film als openingsfilm te vertonen, etaleert het festival zijn kwaliteit om nieuw werk van talentvolle regisseurs van over de hele wereld onder de aandacht te brengen. Dit is ook meteen een geslaagde film in de Tiger Competitie.
Voorstellingen tijdens het IFFR 2011:
29 januari - 19:30, Pathé 4
30 januari - 22:00, Pathé 4