Imagine 2010: Transmission - recensie

Filmfestivals
zondag, 18 april 2010 om 15:27
transmission 3
Hoe zouden we leven zonder communicatiemiddelen? Hongaarse regisseur Roland Vranik stelt deze vraag in zijn film Transmission .
In een stadje vol abstracte hoekige huizen proberen drie broers zonder de luxe van tv's, computers en andere communicatiemiddelen te overleven. Bij twee van de drie broers zorgt dit voor de nodige problemen, terwijl het bij de ander juist positieve gevolgen heeft. Wat de consequenties ook precies zijn, het wordt in ieder geval duidelijk dat het niet zo goed gesteld is met de communicatie van mensen zelf.
transmission 1
Abstract
Het meest opmerkelijke aan Transmission is het onwerkelijke architecturale stadje waar de film geschoten is. Het heeft een vervreemdend effect op de kijker, dat nog eens dubbel versterkt wordt door het consequent gestileerde camerawerk, waarbij de kadrering je op elk hoek van het scherm laat kijken, in plaats van alles centraal in beeld te brengen. Om je vervolgens nog verder in het universum van Transmission te betrekken maakt de film gebruik van zeer sfeervol sound design waardoor de film geen muziek nodig heeft om de aandacht van de kijker erbij te houden.
Stiltes
Toch leunt de film niet helemaal op zijn esthetische kwaliteit. Het scenario zit goed in elkaar en heeft zijn komische momenten, de regie is consequent en er is nooit sprake van vals sentiment. Emotie wordt nooit uitvergroot, maar gesuggereerd, waarbij stiltes vaak meer zeggen dan dialoog. Ook het acteerwerk is onderhouden, waarbij er geen plaats is voor sterren, maar de hele cast geloofwaardig acteert. Als er dan nog iets is aan te merken op Transmission zijn het de metaforen, die af en toe iets te duidelijk worden gemaakt, maar wel een belangrijk onderdeel zijn van de film.
transmission 2
Met Transmission heeft regisseur Roland Vranik een originele film gemaakt, die in al zijn vervreemding ook vol droogkomische humor zit en interessante vragen weet te stellen aan de kijker. Het is de consequente regie en het onderhouden scenario, maar ook vooral het formidabele camerawerk en de omgeving die je in het universum van de film betrekken. Transmission is een geslaagde film, die zeker mee zal dingen voor de Zilveren Melies prijs, waarvoor de film genomineerd is.
woensdag 21 april - 14.00 uur, Kriterion 2
Titel: Transmission
imagine_icon