Een moeder die ze niet allemaal meer op een rijtje heeft.
Mother's Day is de nieuwste film van Darren Lynn Bousman, regisseur van Saw 2 t/m 4 én een remake van de Troma-film uit 1980.
Daniel en Beth Sohapi hebben een stel vrienden uitgenodigd voor hun house warming. Drie losgeslagen broers, waarvan één zwaargewond, vallen het huis binnen na een overval die niet volgens plan ging. Om hun schuilplaats geheim te houden, zit er niets anders op dan iedereen te gijzelen. Dan is het wachten op hun moeder, die naar het huis wordt gebracht om het commando over te nemen. De komst van de keurige dame geeft de gijzelaars nieuwe hoop, maar die verdwijnt al snel wanneer ze haar ware, sadistische gezicht laat zien.
Mother's Day haakt volledig in op het Home Invasion genre, waar films als Funny Games, Straw Dogs en Black Christmas misschien de beste voorbeelden van zijn. Films in dit genre gaan over een vredig huis dat ruw wordt verstoord door een stel individuen. Het uitgangspunt van Mother's Day doet misschien nog wel het meeste denken aan House on the Edge of the Park van Ruggero Deodato, een film die erg sterk de spanning in het huis wist op te bouwen tussen de bewoners, hun vrienden en de inbrekers. Mother's Day heeft wat meer moeite hiermee.
Grootste probleem is het gebrek aan medelijden voor de protagonisten. Al vroeg in de film wordt het huis binnengevallen en tijd om de bewoners en hun vrienden te leren kennen is er niet. Dit hoeft niet zozeer een probleem te zijn als de inbrekers een paar vuile sadisten zijn. De film kan zich in dat geval prima redden zonder sympathie voor de protagonisten en vooral teren op de afkeer die wordt opgewekt uit de daden die voortkomen uit de 'bad guys'. Mother's Day heeft simpelweg weinig van beide kampen te bieden, waardoor het wat zielloos in het midden blijft steken.
Het leukste onderdeel aan Mother's Day is nog de verschijning van Rebecca De Mornay, een actrice die we erg lang hebben moeten missen op het witte doek. Zij geeft hier op zeer aangename wijze gestalte aan een moeder die ze niet allemaal op een rijtje heeft en met gecompliceerde issues kampt in haar omgang met kinderen. Het is echter niet genoeg om de film te redden van zijn middelmatigheid. Darren Lynn Bousman toont zich lang niet het talent dat bleek uit zijn vorige fil Mother's Day is niets meer dan een tussendoortje.
Conclusie
Darren Lynn Bousman maakt het niet helemaal waar met deze nieuwe, maar weinig inspirerende kijk op de Troma-film uit 1980.
Darren Lynn Bousman maakt het niet helemaal waar met deze nieuwe, maar weinig inspirerende kijk op de Troma-film uit 1980.